Det kimer i klokker

Diverse — Drokles on November 15, 2009 at 3:26 pm

Gud elsker os alle lige slog Jesus fast og befriede mennesket fra farisærerne - for en stund. For de vendte tilbage og gjorde troen til en Kirke indtil Luther opløste deres fundament og gjorde og alle præster for Vorherre. Hvad der er rigtigt og forkert ligger ikke monopoliseret hos nogen her på Jorden, men er vores alles at slås med, hver i egen ret og efter bedste evne. Opgøret med det selvgode og dømmende kleresi - farisærerne - har været lang og svær og desværre aldrig færdig. Kristeligt Dagblad kan fortælle om medlemsflugt fra Folkekirken der er grundet i udsigten til farisærernes genkomst

Sidste år var der 2208 personer i Københavns Stift, der meldte sig ud, men en rundringning blandt kordegne i Københavns Stift, som infocentret har foretaget, tyder på, at tallet bliver endnu større i år.

- I år har vi haft 26 udmeldelser indtil videre mod 9 hele sidste år. Tre eller fire har nævnt Brorson-sagen som grunden til udmeldelsen, udtaler kordegn Ulla Andersson fra Store Magleby Kirke på Amager.

Også andre steder nævnes sagen fra Brorsons Kirke og den medfølgende debat som en medvirkende årsag til et stigende antal udmeldelser. Mistanken om en sammenhæng bliver bestyrket af, at der specielt i tiden efter hændelserne i Brorsons Kirke er sket en forøgelse af udmeldelser.

Men Brorsonsaktionen er kun et venstreekstremt udslag af det generelle problem for Folkekirken, nemlig dens egne præster, der i deres moralisme og forløjede selvindbilskhed tror sig i stand til at hæve sig op over os og forklare os den virkelige verden vi selv bebor og tugte os for vores synder. Som nu præsten Martin Ishøy der forsvarer sin nyfundne klima-religions klokkeslag i Kristelig Dagblad

Men der findes uforenelige modsætninger; eksempelvis mellem at bygge diger og dræn og ikke at gøre det. Hvis man vælger sidstnævnte kurs i relevante lande, kunne det ende med humanitære katastrofer. Jeg mener ikke, det er i overensstemmelse med kristen etik (eller nogen anden anstændig etik) at vælge humanitære katastrofer, når man kan undgå det. Jeg synes faktisk, at en præst, der lader begge dele være lige godt, eller lige meget i overensstemmelse med Guds vilje, skulle skamme sig. Og jeg synes i særdeleshed, at det er et velanbragt tema i en prædiken.

(…)

Nu kan vi jo slet ikke leve uden at udlede CO2, og det er vel ikke i sig selv syndigt at leve… Men det kunne se ud som om, at vi er enige om, at der kan være synd forbundet med CO2-udledning. Det må vel så være i forbindelse med overforbrug. Her skal vi nok være noget videre forsigtige med definitionerne, men måske er strenge definitioner heller ikke nødvendige. Hovedsagen for mig vil være, at i givet fald taler evangeliets forkyndelse direkte ind i det problemfyldte liv, vi lever i, i en verden med klimaforandringer! Og det er tæt på hovedsagen for mig.

Man skal vel tage det for spøgefuldhed når Ishøy siger at det “vel” ikke i sig selv er syndigt at leve, men det er ikke så ligetiil af afgøre når døren til gerninsretfærdigheden sådan er sparket ind. For menneskets liv består jo af dilemmaer og modsætninger og prioriteringer og tid til at leve vores liv. Ser vi på præstens eget blad Kristeligt Dagblad kan man læse om en ulykkelig virkelighed, som vi har tabt interessen for

Ifølge en ny rapport fra FN’s børneorganisation Unicef er omkring 200 millioner børn så underernærede, at de ikke vokser og udvikler sig som jævnaldrende børn.

Rapporten viser også, at underernæring bidrager til mere end en tredjedel af alle dødsfald blandt børn under fem år. Det svarer ifølge Unicef til lige under tre millioner dødsfald.

Her er en anden og ubestridelig ulykke, som man jo også kunne aktionere for, hvis man nu slår sig op på at kere sig om sine medmennesker. Men vi skal vist tilbage til 80′erne, hvor de sultne børn i Afrika var populære så de skulle have en hånd thi Vi er Verden. Og, hvad med overbefolkning. Jo flere børn jo mere CO2 udledning jo mere synd? Eller er det kun syndigt at få børn i Vesten på grund af vores forbrug? Skal det opvejes Vestens synder at vi til gengæld og som konsekvens af vores synder er i stand til at donere fødevarehjælp og medicin til den tredie verden, der ville mangle, hvis vi uddøde? Eller er vores vacciner og hjælpepakker i sig selv med til at øge overbefolkningen i Verden og således syndig? Eller er afrikanerne nogle syndere fordi de sætter børn i verden til sult og nød? Bliver sex i det hele taget en synd i øjnene på præsterne, hvis formålet er at få børn? Og hor, hvis ikke? Der er nok at kaste sig over for en præst der vil måle synd i det levede liv.

Nu er der jo nogen tvivl om menneskets påvirkning af klimaet gennem CO2 udledning, som man kan læse på Bristol University

New data show that the balance between the airborne and the absorbed fraction of carbon dioxide has stayed approximately constant since 1850, despite emissions of carbon dioxide having risen from about 2 billion tons a year in 1850 to 35 billion tons a year now.

This suggests that terrestrial ecosystems and the oceans have a much greater capacity to absorb CO2 than had been previously expected. The results run contrary to a significant body of recent research which expects that the capacity of terrestrial ecosystems and the oceans to absorb CO2 should start to diminish as CO2 emissions increase, letting greenhouse gas levels skyrocket. Dr Wolfgang Knorr at the University of Bristol found that in fact the trend in the airborne fraction since 1850 has only been 0.7 ± 1.4% per decade, which is essentially zero.

Var det ikke også en ide at kime for en “Global Killer Asteroid“, der i sandhed kan lægge alt liv øde? Præster, som Ramsdal og Ishøy skulle hellere have været før-modreformatoriske katolikker. Så skulle man ikke ty til lummer ironi over om det i det hele taget var syndigt at leve, men blot dømme sine medmennesker alskens bodsgang ved en billig udlægning af arvesynden.

1 Kommentar »

  1. Jag börjar återupptäcka Nordens andlige lärofader, Martin Luther. Protestantismen er noget man kan skrive islam-apologeter på näsen, når de siger at islam er yngre end kristendomen.

    Fantastiskt sagt av Luther, att vi alla är präster inför Gud. Var och en har själv ansvar för att avgöra vad som är rätt och fel. Vi behöver inte “uppfostras” av en självutnämnd elit.

    Comment by Knute — November 17, 2009 @ 5:02 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress