Putnam eller Florida?

Diverse — Drokles on August 25, 2009 at 4:00 am

Da Richard Floridas bog om den kreative klasse udkom på dansk blev den euforisk delt ud til alle de Radikale MF’ere, som pligtlæsning til at forstå det nye samfund, der skulle skabes. Ikke siden Karl Marx Das Kapital havde en bog dannet grundlag for et politisk projekt (hvis man ser bort fra den tyske klassiker Mein Kampf). Floridas vision om den kreative klasse handler om at tiltrække/opdyrke de bedste hoveder til en by eller et land ved at satse på diversitet. Multikultur, bøssefester, kunstnermiljøer og undergroundhappenings ville dermed være forudsætningen for økonomisk vækst og fremdrift. En vision om et samfund drevet frem af oplevelse og selvrealisering. Altså visionen om et samfund, hvor det at tilhøre det radikale segment var at være samfundets omdrejningspunkt og at samfundets pligt og egeninteresse var at yde de ofre, der skulle til for at den kreative klasse kunne udleve deres natur. Denne bøn om ofring til gudernes stedfortrædere på jord blev dog ikke belønnet af vælgerne, der mere anede at virkeligheden lå i forlængelse af de fænomener, som Richard Putnam modstræbende fandt frem til.

Putnam fandt modvilligt frem til, at utryghed, asocial adfærd og gensidig mistro samt mistro til myndighederne og TV-kiggeri steg i takt med etnisk diversitet. Til gengæld faldt sammenholdet og følgeligt den økonomiske vækst. Konklusionen var at mennesker har lettest ved at skabe fælleskaber og enighed, hvis deres værdier og interesser er sammenfaldene, hvilket jo logisk nok bliver mere kompliceret ved diversitet. Men har Florida eller Putnam ret? Et par punktnedslag i nyhederne giver måske nogle indikationer for nogle af de udfordringer og muligheder når forskellige etniske grupper (eller systemer for værdier om man vil) skal dele samfund.  Jyllands-Posten kunne fortælle om et kulturmøde i Spanien

Spektaklerne, der fandt sted natten til fredag, begyndte, da en romakvinde ved et uheld tabte sine solbriller ud af vinduet på en bil. En afrikaner samlede brillerne op, og så beskyldte kvinden ham for tyveri.

Striden udviklede sig, og andre romaer og afrikanere kom til. Det endte så i masseslagsmål, som bredte sig til flere gader. Der blev kastet med sten og flasker, og der var også sammenstød med politiet, som prøvede at dæmpe gemytterne.

Det blev til et point til Putnam for ikke blot blev et begrænset anliggende om ejerskabet til et par solbriller til en etnisk brudzone , men tillige til kampe med politiet. Men Spanierne var jo fascister indtil for få år siden, vil nogle måske hævde og derfor endnu ikke så trænede udi forståelsens, inddragelsens og følsomhedens tænkning og praksis. Disse dicipliner er Sveriges spidskompetencer så her kan Florida måske finde støtte. Hos Snaphanen, der er stedet, hvis man vil følge med i svenske forhold så jeg denne video

Tilsyneladende går myndighederne fri for kamp i dette tilfælde så Putnam har jo ikke helt ret, men de etniske grupper slås stadig med hinanden - her endda om land. Lad os kalde det uafgjort mellem Putnam og Florida. Som den lille nisse, der rejste skal svaret måske findes herhjemme for på Nørrebro i København lever kulturerne også tæt og i Berlingske Tidende kunne man læse om forholdene her

Lørdag aften kom det til voldsomme uroligheder på Nørrebro.

Urolighederne blussede op ved 22-tiden. Unge bevægede sig i små grupper af 10 til 15 stykker og slog til med både brosten og fyrværkeri på forskellige steder omkring Blågårds Plads på Indre Nørrebro.

(…)

Ifølge jp.dk var de unge, der lavede ballade, en blanding af nydanskere og autonome, samt folk fra andre aktivistmiljøer på venstrefløjen. Flere af aktivisterne var maskerede.

Igen er det på den ene og den anden side. På den ene side kæmpes der med myndighederne, men på den anden side har de etniske grupper jo trods alt fundet noget at være fælles om. Av, det er vel nok en svær afgørelse.

0 Kommentarer »

Ingen kommentarer endnu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress