Ungeren spøger stadig

Politiken skriver at “Ungdomskulturudvalget under Kultur- og Fritidsforvaltningen har givet Openhagen 20.000 kroner til afholdelse af festivalen ‘Undoing the city’.”, “You can unscrew a lightbulp!” siger amerikanerne om forskellen mellem en el-pære og en gravid kvinde. At omgøre det gjorte er netop også meningen med “Undoing the city”; at omgøre, hvad andre mennesker har gjort, nemlig skabt rammerne om en tilværelse - det en eufemisme for hærværk. Politiken har derfor konfronteret Lars Gaardsøe fra Openhagen, der selvfølgelig ikke kan “tage ansvar for festen“, som han heller ikke ved, hvem der så kan. Det er vanskeligt at tro at den ansvarlige ikke kan tage ansvar når nu Information kan fortælle at

Den hemmelige gadefest er ikke opstået tilfældigt. Den er nøje planlagt. En lille gruppe på to eller tre mennesker har udsøgt sig lige netop Hyskenstræde og tilrettelagt logistikken. Klokken præcis 11 har de sendt en besked ud om lokaliteten gennem en sms-kæde.

Festen er et led i festivalen Undoing the City. Den er støttet af Københavns Kommune og bliver arrangeret af Openhagen, et aktivistisk netværk som arbejder for at modvirke privatisering og kommercialisering af byrummet.

Tidligere på dagen har festivalen afholdt et seminar om ‘gentrificering’ i Folkets Hus på Nørrebro. Det sociologiske begreb betegner den proces, der sker, når den såkaldte kreative klasse indtager arbejderkvartererne i større byer og transformerer dem til hippe bydele med lækre cafeer, designertøjbutikker og tjekkede gallerier. Ejendomspriserne stiger, og det gør lejepriserne også, og til sidst er de mindre bemidlede borgere helt fortrængt fra området. En slags urban forædling, som samfundets svageste betaler prisen for.

(…)

I løbet af eftermiddagen har Information haft lejlighed til at tale kort med en af arrangørerne af den ulovlige gadefest. Han ønsker at være anonym, og efter festen vil han ikke udtale sig.

Og Politiken giver heller ikke meget for Gaardsøes forklaring

[Pol.] Når man læser inde på jeres hjemmeside, så skriver I blandt andet, at »vi kalder borgere, aktivister, kunstnere, intellektuelle og graffitimalere« og at »byen og byrummet er i stigende grad en kampzone«. Kan du så forstå, at folk måske har fået den opfattelse, at det var meningen?

[Gaardsøe] »Graffiti er jo mange ting, og at byen er en kampzone er en generel globaliseringstendens. Byen bliver vigtigere og vigtigere i takt med, at for eksempel nationalstaten mister sit politiske råderum. Så byen bliver det rum, hvor de politiske kampe får et udtryk«.

Hærværket er ikke nogens skyld, men en generel globaliseringstendens. Der har altid været noget særligt over venstrefløjens vokabular, hvor man kaldte tyrannier for folkerepublikker og nu hærværk for globalisering. Men efterhånden, som den har mistet intelligentsiaen er man forfaldet til en billig anglificering, som man har set det i reklamer. “Openhagen” synes at være smartere end “Åbenhavn”, “Capitalism is boring” skal forstås på et dybere plan end “Kapitalisme er kedeligt”, “Street Dancing” er sjovere end “gadedans” og det er mere filosofisk at sige “There is no point, thats the point”, frem for det måske mere afslørende “Der er ingen mening det er meningen”. Man kommer til at savne slagere som “Ingen kønskamp uden klassekamp..”. Jeg er overbevidst om at Dansk Folkeparti kunne hente enorme pengedonationer fra den yderste venstrefløj, hvis de blot sendte girokort rundt med teksten “Stop imperialism, fascim, strife, submission, destruction of the peoples culture, oppression of women, invasion of small countries, demografic warfare…..: Support the PPD - 15.000,-” (Peoples Party of Denmark, forkortelser, som PFLP, DKP/ML, BUPL, FARC og DDR går rent ind). Endnu bedre ville det virke, hvis man truer med væbnet kamp. Nok om det.

Men Lars Gaardsøe kender ikke noget til noget. Fra indledningen af Informations artikel

Folk står og snakker stille i små grupper. Støvregn falder langsomt. Det er fredag aften på Strøget ud for Helligåndskirken. Klokken er fem minutter i 12.

Flere kommer til. Alle er mørkt klædt. Gennemsnitsalderen er lige under 20.

Lige så stille begynder folk at trække ned i Hyskenstræde. Så kommer en lastbil trillende ad Strøget og drejer ind i den korte gade.

Lastbilen parkerer på tværs mellem fortovene. Nu går alting pludselig stærkt. Fyre klædt i sorte jakker med hætterne spændt tæt om hovedet stiller stiger op af husene og spænder bannere ud over gaden, de kaster cykelkæder op på elledningerne, så gadelamperne slukker, mens andre tænder bål på hjørnet af Strøget, sprøjter graffiti ud over facader og butiksvinduer og klistrer plakater op med påskriften “Kulturkamp/Kampkultur”.

Folk jubler. En vild fest er begyndt.

Uha, hvem kan det være? Samme ideologi, som Ungerens unge, samme aldersgruppe, som Ungerens unge, samme aktivitet, som Ungerens unge, meget øvet i deres metier, som Ungerens unge og ja samme tøj, som Ungerens unge. Mennesker, der kender hinanden og kender til hinanden og hinandens omgangskreds eller sagt på nudansk - et netværk. Lars Gaardsøe, der skriver for Internationalt Forum, hvis nogen trænger til et grin, er helt udenfor det netværk og tænkte blot, ” at det lå godt i tråd med resten af festivalen” når sådan “en masse selvstændige grupper bød ind med aktiviteter, de havde lyst at lave.

Kampen om Ungdomshuset handlede altså ikke om at de unge ville have et sted, hvor de kunne være sig selv. Det handlede om en flirt med fascisme, der havde besat offentlig ejendom, hvorfra det prøvede at tvinge sin ideologi om det rette liv nedover det åbne og frie samfund, der nærede dem ved sit bryst. Og det handler det stadig om.

“Byrummet i Indre by er så trimmet og pænt. Men vi vil lave noget uorden og ravage. Vi vil yde forædlingen modstand. Der skal være fest og graffiti,”

Normaliteten skal bekæmpes og, som vi så det på Nørrebro er alt, der ikke er de unge sortklædte aktivister et udtryk for normalitet og farlig pænhed. Almindelige mennesker med almindelige indkomster, der passer på og vedligeholder deres ejendele og respekterer det gamle håndværk, der er lagt i deres huse - nogle endda fredede er en trussel mod disse unge kommunalt støttede mennesker. Med 29 år på bagen er Gaardsøe og hans navneløse aktivister i en ideel position til at demonstrere overfor fremmede mennesker at de lever forkert. Ingen begrundelse; der SKAL være fest og grafitti og du bor i “kampzonen”!

7 Kommentarer »

  1. Sikke et kedeligt og ligegyldigt indlæg der er blevet skrevet her.
    Det er mig en gåde at man ikke sætter sig ordentlig ind i sagerne inden man generaliserer alle fra venstrefløjen til at være vanvittige unge fra Ungdomshusmiljøet.
    Jeg vil opfordre folk til at gå ind på Openhagens hjemmeside og læse hvad festivalen “Undoing the City” egentlig handlede om!
    Der var en masse spændenede workshops som jeg bl.a. deltog i og jeg må indrømme at jeg hverken er i 20erne, sortklædt eller tilhænger af hærværk.

    Comment by Louise Rein — May 11, 2009 @ 2:11 pm
  2. Kære Louise, hvis jeg skal være helt kort så er det ikke mig, der har et forklaringsproblem, men dig. Ved gennemlæsning af indlægget må jeg desværre medgive dig, at det er kedeligt, men det skyldes i høj grad emnet.

    Desuden må jeg melde hus forbi, hvad angår generaliseringer idet jeg intet steds skriver at alle unge på venstrefløjen er vanvittige unge fra Ungdomshusmiljøet. Hvad jeg skriver er at de mennesker, der un-did Hyskenstræde efter al sansynlighed stammer fra Ungdomshusmiljøet baseret på journalistens beretning og sammenholdt med, hvad vi plejer at opleve fra den kant.

    Jeg var inde og læse på hjemmesiden, men jeg tror det bedste sted at læse om, hvad den egenlig handlede om er i medierne, der kunne rapportere om hærværk. Snak kan man altid, men man kan ikke snakke sig ud af fakta.

    Comment by Drokles — May 11, 2009 @ 2:48 pm
  3. Til Louise Rein
    Indlægget er hverken kedeligt eller ligegyldigt, men derimod et fremragende, velformuleret og fokuseret indlæg, som sætter fingeren præcist på den yderste voldelige venstrefløjs afsporing og samfundsnedbrydende aktiviteter, der (endnu i det små) kan minde om Talebans billedstorm og sprængning af en anden religions forhadte mindesmærker, Buddha-statuerne i Afghanistan. Nihilisme, vold og had fører de med sig. Skønhed er hæsligt. Fortiden er skrald. Færdselsregler hæmmer fri udfoldelse. Væk med værdierne. Riv alt ned. Fælles fattigdom er derimod godt. I fælles fattigdom er vi alle lige. Lighed er det store gode. Balladen i Hyskenstræde er et symptomet. Ude i Nord-vest træner de autonome i volds- og hærværksstrategier. Det må de godt for kommunen. Hvem støtter de unge autonome udover kommunen? Det gør de gamle autonome, som i stort tal er de unge atonomes forældre. De gamle holder traditionen fra byggeren i live.

    Der er slet intet godt at sige om disse menneskers hærgen i dag. Er du en af dem Louise, er der intet godt at sige om dine sympatier.

    Drokles har ganske ret i, at venstrefløjens intelligentsia er blevet tandløs, fordi den efterhånden er hjemløs og består af gamle runkedorer, hvis meninger er slidt helt op. Men venstrefløjens aktiviteter er stadig bygget på negativt sammenhold, nederdrægtighed, vold og ondsind, som vi ser det fra Hyskenstræde til Roald Als.

    Med venlig hilsen

    Comment by Emeritus — May 11, 2009 @ 2:53 pm
  4. TAK for dit bidrag til oplysningen af VOR hørelse i det hersens herrens navn. - Menig Jens siger: Budskabet på dansk grund kommer ikke ind eller frem via jødedommen i fornufts-mentalitetens kopi-dannelse, abekattens - men derimod kun via indrømmelse af vore slægter i kongens navn. Forsåvidt kongehuset nærer den hjertelig oplysende tro i menneskelivet vidt og bredt. Og det har det gjort so far i levende hjerteskærende blød og hård forstand. Ja, so gar med cigaren i befrugtelsens sted og kære prins Henrik som et ganske faderligt udtryk for, hvor vi er, når han som tro menneske står i boxershort med en hyrdestav i billedbladets ur-menneskelige positur - til ære og kærlighed for sin kvinde.

    Med næstekærlige hilsner, Jens Haarup Mortensen

    Comment by Jens Haarup Mortensen — August 25, 2009 @ 12:57 am
  5. Jamen så fik du lidt reklameplads på en gammel postering, Jens Haarup Mortensen.

    Comment by Drokles — August 26, 2009 @ 2:13 pm
  6. Tør du virkelig tro det, Drokles?

    Eller har du kanske glemt at skriften ikke er ordet? - Tiden interesserer mig ikke og online-mediet er jo ejheller evighedens. Så jeg siger: Skriftlig ytring, sågar dens skolastiske institutioner med al sin rettende og retfærdiggørende adfærd, dannelsesmåde, det giver ingen mening uden hørelse af ordets sandselige krop samtidig, altså i al evighed.

    Kanske det ikke var det rette sted at kommentere, men så må du have mig undskyldt, Drokles. Jeg mener, jeg holder mig ikke så meget til sagen, men snarere til personens hjertelige ytring som kanalisering af menneskelig helhed eller ånd i Gudlivets eget navn på vor jord. Her på dansk grund iform af vort modersmål.

    Det skal ikke ske igen - men er nok svært at love! Og da, medgiver du mig den almindelige iagttagelse, ja så véd vi vel, hvordan logos og lovgivning er placeret i forhold til sand åndsudvikling, der forløser og sætter os fri. Fri af den tvangslogik, der følger af akademisk-politisk kulturarv med sine dannelses-traditioner i hele det forpulede europæisk-vesterlandske samfunds romantiserende overflade. Den dyrker jo ligefrem angst i kødet fra barns ben af… vel også i konstant fornægtelse af angerens bevægelse?

    Nkh. JHM

    Comment by Jens Haarup Mortensen — September 17, 2009 @ 2:23 pm
  7. GAB

    Comment by Jens Peter — February 6, 2010 @ 2:30 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress