Som koranen skal læses

Diverse — Drokles on June 10, 2012 at 10:23 pm

Sherin Khankan er i en kronik i Politiken 3. Juni ude med riven efter den højrefløj hun mener ondsindet fejltolker koranen. Inden hun dog når så langt har hendes overskrift “Som Fanden læser koranen” allerede scoret et selvmål. For siden det nu er Fanden, der har forfattet koranen må hans læsning jo også være den autoritative.

Men Khankan mener at højrefløjens læsning, en ganske særlig læsning hun døber ‘tradition’, er selektiv. Med læsningen af Khankan selv er det sværere, for man ved ikke om hun bevidst skriver ’sløret’ eller om hun blot er lidt smådum

Kritikken går altså ikke kun på den erfarede virkelighed, altså islam i praksis, men også på teksten selv, Koranen, og dermed idealet, det, som troende muslimer anser for at være Guds ord.

Den ’tradition’, der definerer islam som en religion, der står i skarp kontrast til menneskerettigheder, har absolut intet med saglig religionskritik at gøre. Det, der kendetegner den, er en læsning af Koranen uden blik for kontekst, historie og det arabiske sprog. En selektiv læsning, som insisterer på, at Koranen er problematisk, selv om majoriteten af danske muslimer lever fredeligt med deres religion.

Når Khankan indrømmer at “Kritikken går ikke kun på den erfarede virkelighed” OG “..majoriteten af danske muslimer lever fredeligt med deres religion” er det svært at finde ud af om Khankan tager muslimsk praksis til indtægt for islam eller ej. Jeg kiggede i aviserne efter den erfarede virkelighed for at se om jeg kunne blive lidt klogere på Khankans univers. Fra Jyllands-Posten

En kuwaitisk mand risikerer at miste livet for påstået blasfemi mod profeten Muhammed.

Med 140 tegn til rådighed på Twitter risikerer en mand fra Kuwait at have underskrevet sin egen dødsstraf.

Mandag modtager Hamad al-Naqi sin dom for påstået blasfemi mod profeten Muhammed og for at have krænket monarkierne i Saudi Arabien og i Bahrain.

Fra Associated Press

A mob of hundreds of men assaulted women holding a march demanding an end to sexual harassment Friday, with the attackers overwhelming the male guardians and groping and molesting several of the female marchers in Cairo’s Tahrir Square.

From the ferocity of the assault, some of the victims said it appeared to have been an organized attempt to drive women out of demonstrations and trample on the pro-democracy protest movement.

Fra Jyllands-Posten

Tre jødiske skoleelever er blevet tæsket med hamre og jernstænger i antisemitisk angreb i Lyon.

En gruppe personer udstyret med hamre og jernstænger angreb søndag tre 18-årige jøder i den sydfranske by Lyon. Den franske indenrigsminister fordømmer det “ekstremt voldsomme” antisemitiske overfald.

Angrebet fandt sted sent søndag eftermiddag, da de tre ofre, som alle bar den traditionelle jødiske hovedbeklædning kippa, forlod en jødisk skole. Det oplyser politiet.

[Og efter en del tøven, hvor vi alle har ventet i spænding] Ifølge myndighederne var det mænd med nordafrikansk baggrund, som stod bag angrebet.

Fra TV2

En 24-årig iransk statsborger er blevet idømt et år og ni måneders fængsel og udvist af Danmark for bestandigt for forsøg på voldtægt og anden kønslig omgang end samleje med en 18-årig kvinde.

Set hos Snaphanen

Fra Daily Mail

An Islamic holy man and his wife have been jailed for the genital mutilation of their four daughters.

The case has shocked France and was branded by a female government minister as a ‘grave crime’ and an ‘intolerable affront to women’s dignity.’

All four of the victims, now aged between 11 and 20, were in court to hear the sentence and wept and cried out as their parents were led away from the dock.

Fra Lokalavisen

Pinselørdag kl. lidt over 8 om morgenen var en ung mand, tæt på at blive kvalt ihjel på Veksø Station ved et røveri, hvor hans iphone blev stjålet.

Nordsjællands Politi anholdte mandag formiddag gerningsmanden, som nu er varetægtsfængslet i fire uger. Det kom frem i grundlovsforhør ved retten i Hillerød, at gerningsmanden, som til dagligt er bosiddende i Auderødlejren, i januar fik en udvisningsdom og indrejseforbud i seks år for tyveri af iphones i S-toge, skriver Lokalavisen Egedal.

Fra Daily Mail

In scenes from the wedding, they are pictured in heavy robes and headdresses, sitting on the floor while singing and clapping.

Two men were apparently dancing next to them, while out of shot another person captures the moment on a mobile phone video camera.

Soon afterwards, the women were said to have been shot or had their throats cut for breaking local customs that prevent them from dancing with the opposite sex.

Another woman, said to have been ‘an accomplice’, was also allegedly executed.

(…)

The Human Rights Commission of Pakistan said at least 943 women and girls were murdered last year for allegedly defaming their family’s honour. The statistics highlight the scale of violence suffered by many women in conservative Muslim Pakistan, where they are frequently treated as second-class citizens.

Fra Jyllands-Posten

20 demonstranter rev tøjet af en dansk kvinde, der lørdag aften blev overfaldet i Kairo.

(…)“De rev og hev i os og gramsede løs. Deres hænder var alle vegne,” siger kvindens veninde til ekstrabladet.dk.

(…)

En amerikansk fotojournalist Cliff Cheney, der er bosat i Kairo, så episoden og skriver på Twitter:

”En dansk kvinde blev angrebet af en gruppe i en bygning i Tahrir. Jeg så det. Meget slemt.”

Han hørte en kvinde skrige.

“Gruppen blev større, og vi kunne ikke komme frem til hende,” skriver han.

Fra Islam Versus Europe

A teacher of Islamic religion at the Athénée royal Uccle school [Brussels] was sacked on Friday because he had started to recite verses from the Koran instead of calling an ambulance when one of his pupils had an epileptic fit during the school break, report De Standaard and Het Nieuwsblad.

Fra BBC

Gunmen in Nigeria have attacked two churches during Sunday services, killing and wounding a number of worshippers, reports say.

Five gunmen opened fire in Biu in Borno state, killing one woman and injuring three other people.

In the central city of Jos, a suicide bomber blew himself up outside a church, injuring several people.

No-one has admitted the latest attacks, but radical Islamic sect Boko Haram has targeted churches before.

Det bliver man jo aldrig færdig med så tilbage til ‘læsningen’. Khankan vånder sig  altså over at danske akademikere, præster og debattørers dagsorden er “…at diskvalificere [koranen] som uegnet i et vestligt demokrati” - som om den behøver deres hjælp. Og den slags vestlige/danske/kristne uforskammetheder og overfladiskheder finder man ikke hos muslimer bedyrer Khankan videre

Omvendt finder man sjældent eksempler på, at danske akademikere med muslimsk kulturbaggrund eller danske imamer problematiserer kristendommen eller citerer sværdvers eller kønsdiskriminerende vers fra f.eks. Bibelen. Disse har nemlig ikke travlt med at udlægge kristendommen, jødedommen eller andre religioner som krigeriske, farlige eller kvindeundertrykkende religioner.

Godt at få slået fast at der er en forskel på os og dem, hvis nogen skulle komme for skade at hævde at religion ikke har betydning for adfærd. Der er jo selvfølgelig noget galt med Khankans fremdragne eksempel. Hvis det skulle lykkedes muslimske lærde (et oxymoron af de store) at fremstille kristendommen som krigerisk og kvindeundertrykkende ville de jo blive grønne af misundelse og muligvis konvertere. Men det er et sidespring.

Khankans prøver på muslimernes vegne at slå igen mod kristendommen ved at udsætte Biblen for det samme som ‘traditionen’ udsætter koranen for, så vi kan lære det. Altså at udsætte Biblen for en kritik den allerede har været udsat for i århundreder, blot tandløst i Khankan forsøg. Sammen med den chokerende traver om Paulus småchauvinisme trækker hun sin trumf

Endvidere siger Jesus til sine disciple i udsendelsestalen i Matthæusevangeliet 10:34: »Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd … Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig er mig ikke værd«.

Ovenstående Paulusvers og Jesus’ ’sværdvers’ citeres sjældent, netop fordi de ikke længere giver mening i en moderne verden, eller fordi de tolkes i lyset af budskabet om næstekærlighed.

Det er vel overflødigt at sige, men jeg gør det alligevel; Khankan tager ikke Biblen præmis om at være et menneskeskabt værk om Gud i modsætning til koranens præmis om at være Fandens endelige og uforfalskede ord i betragtning.

Sværdverset, som det dramatisk kaldes, i Matthæus er således ikke kontroversielt. Det er udsendelsestalen fra Udsendelsen af de tolv, hvor Jesus forbereder sine disciple på de “udfordringer” der kommer. Disciplene vil være får blandt ulve advarer Jesus for de eksplosive tanker de skal sprede så man kan samle de fortabte. Det er et livsfarligt hverv formaner Jesus og det sætter splid i familier, men det er et åndelig sværd, som Jesus mener skal svinges med livet som indsats. Det er altså en advarsel, som Phil Esterhaus 2.000 år senere kogte ned til “Lets be careful out there“.

Op imod sin originale bibelkritik søsættes koranapologese ved action sprog

Koranen spiller en rolle i moderne tid, netop fordi mange muslimer formår at tolke Koranen kreativt, dynamisk og fleksibelt ind i den tidsalder og det samfund, de lever i.

Og en yderst kreativ, dynamisk og fleksibel fortolker er “Shaheen Sardar Ali, som er Pakistans første kvindelige juraprofessor” og på hvis ord en lille påstået reformbevægelse hævder almindelig konsensus

De nedenstående alternative tolkninger finder opbakning blandt flere nulevende filosoffer, lærde (ulama), retslærde (fuqaha) samt muslimer, som arbejder med kvinders rettigheder. Bl.a. den globale islamisk-feministiske bevægelse kaldet Wise, som undertegnede selv er en del af.

Vidnesbyrd: To kvindelige vidner over for et mandligt vidne: Koranen 2:282.

Det er kun ét af de to kvindelige vidner, som tæller rent juridisk. Den anden kvinde, som udgør det andet vidne, tæller ikke juridisk, men praktisk som en beskyttelse for den kvinde, der befinder sig i en situation, hvor hun skal vidne.

Polygami: Koranen 4:3.

Det er kun anbefalet at have flere hustruer, hvis der er tale om en akut undtagelsestilstand i forbindelse med krig eller hungersnød, hvor der er et stort antal forældreløse børn og enker, der ikke er i stand til at forsørge sig selv eller deres børn. Monogami er idealet i Koranen. Profeten giftede sig primært med enker og fraskilte kvinder. Et af målene var at forsone de forskellige stammer.

Mænds forrang: Koranen 4:34.

Det arabiske ord ’qawwamuna’, som i den danske koranoversættelse af Ellen Wulff oversættes med ’mænd står over kvinder’, har mange andre betydninger på arabisk. F.eks. kan ordet ’qawwamuna’ oversættes med: ’passe’, ’drage omsorg for’, ’værge’ og ’forsørge’.

Oversætter man ordet i en af disse betydninger, vil sætningen pludselig lyde helt anderledes. Man vil ikke tænke på manden som en, der er kvinden overlegen, men som en, der drager omsorg for kvinden.

Det arabiske ord ’daraba’, der oversættes med, at det er tilladt at slå kvinder, der er ulydige, har ligeledes mange forskellige betydninger, som det ofte er tilfældet med arabiske ord. Oversættelsen ’at slå’ er blot én betydning blandt mere end 20 forskellige betydninger.

Alternative betydninger er f.eks. at forlade hjemmet for en stund eller at afslutte ægteskabet i forbindelse med en uløselig konflikt.

Fraværet af korrekte citater mere end antyder at kreativiteten i tolkningerne måske har været mere dynamisk end fleksibiliteten kunne holde til. Khankan har end ikke evnet at sætte koranen i et godt lys ved at citere ude af kontekst.  Men hun leverer dog i stedet denne ufrivillige indrømmelse af sin meget islamisk modstand mod sine islamkritikere

Det afgørende er altid, hvem der tolker, og hvordan man tolker ordet. Samt hvilke konsekvenser den troende drager af sin tro i praksis. Derudover er især konteksten afgørende for fortolkningen af en tekst.

Det er den egentlige anke for Khankan mod koran kritikerne og hendes sidste selvmål. Højrefløjens klare kritik, der er en simpel genfortælling af ulemaens udlægning er uforskammede fordi den kommer via de forkerte mennesker; vantro vesterlændinge til højre i det politiske landskab. I islam er det, som Khankan også nævner, ulamaen og ikke den enkelte muslim, der ejer fortolkningsretten (som gjorde det en forskel). Og konteksten er hadith, der fortæller om en profet der på koranens trusler myrdede løs. Der er ikke så meget at tænke over, tanke er faktisk forbudt, det er lige ud ad landevejen; Allah, eller Fanden for nu at blive i Khankans univers, har givet sin endelige og evige instruks og i endeligheden og evigheden ophører tidens og virkelighedens kontekst. Der er kun koranen og haditherne at følge mens du endnu ikke er død. Fortolkningens porte, som det hedder med et islamisk udtryk, er lukket for 1.200 år siden. Og det var prædiken for i dag.

1 Kommentar »

  1. En hel basal forskel på Koranen og Biblen er, at Koranen er Guds egne ord, imens Biblen er skrevet af mennesker. Koranen er derfor (i muslimernes øjne) ufejlbarlig. Problemet med Koranen er, at den ikke er ufejlbarlig. Et tegn på at den er lavet af et menneske, Muhammed. Koranen kan ikke reformeres som Biblen, da det er Guds ord. Altså er de tilbagestående Mellemøstlige lande fanget i en stenalderverden, da deres religion er en gigantisk stopklods for al teknologisk fremskridt og videnskab.

    Comment by Gammelfar — June 19, 2012 @ 3:21 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress