Jesper Lau Hansen med lammende kritik af dansk presse

Pressen — Drokles on July 5, 2007 at 10:40 am

Jesper Lau Hansen langer igen hårdt ud efter dansk presses dækning af USA i almindelighed og Plamegate i særdeleshed. Sidst var i en Kronik i Berlingske Tidende fra d. hvor han bl.a. konkluderer

Kildekritik. Medierne evner ikke kildekritik og er fyldt med faktuelle fejl. De her anførte rapporter er alle offentlige. Enhver kan finde dem gratis på internettet - alligevel søger man forgæves efter dem i reportagerne.

Isolation. Journalisterne synes at være afskåret fra andre miljøer end det venstreorienterede anti-Bush-miljø, for kun det kan vel forklare deres uvidenhed om kilderne, der blev drøftet i andre fora.

Ensidighed. Medierne synes ikke længere at nære nogen ambition om at give en dækkende, nuanceret beretning, men er forfaldet til at bruge en simpel narrativ stil som i børneeventyr, hvor der er klare ofre (Wilson), helte (Fitzgerald) og skurke (Bush). Hvis rollerne skifter, kan man ikke håndtere det.

Samt at medierne dyrker konformiteten og mangler kvalitetssikring der kan adskille dem fra blogs (hvad fanden?). Han bliver åbenbart ikke hørt, for med dækningen af Bush benådning (eller strafnedsættelse) af en eller anden ved navn Gordon Libby holder man i dansk presse stadig fast i gamle roller og fortæller de samme historier. Fra dagen Berlingske Tidende

Jeg har i en kronik 18. marts gennemgået sagen, da Libby blev dømt. I min kronik kritiserede jeg medierne for at give en ensidig og ofte faktuel forkert gengivelse af sagen, hvor man ihærdigt forsøgte at give indtryk af, at Bush havde løjet, da han i en tale til nationen omtalte uransagen og henviste til britiske efterretninger herom. Den seneste gennemgang af sagen synes desværre kun at bekræfte denne kritik.

Avisens gennemgang har en del mangler, der vanskeligt kan betragtes som tilfældige, men synes at skulle redde den dækning af sagen, man tidligere har bragt.

Som bekendt var det mest interessante ved forløbet, at Wilson først hævdede, at Bush havde løjet om uransagen, og at det skulle fremgå af en undersøgelse, som Wilson havde lavet i Niger forud for krigen. Men derefter fastslog to rapporter, begge fra juli 2004 og fra henholdsvis det amerikanske senat og et britisk udvalg ledet af Lord Butler, at det var Wilson, der løj, mens Bush fortalte sandheden. Dette forløb søges nu underspillet.

At Wilsons rapport faktisk bekræftede de irakiske henvendelser bliver affærdiget som »rene luftkasteller, som Wilson for fuldstændighedens skyld tog med i sin rapport«. Det nævnes ikke, at rapporten aldrig blev forelagt de højere kredse i regeringen, netop fordi den bekræftede CIA i, at Saddam faktisk var på jagt efter uran.

Det nævnes heller ikke, at forløbet støttes af Duelfer-rapporten, som efter krigen undersøgte Saddams regime og konkluderede, at han var opsat på at få a-våben, fordi han – meget fornuftigt – troede, at Iran var i gang med det. Kontakten til Niger kom kort efter, at Saddam havde smidt FNs våbeninspektører ud, og det er derfor ikke overraskende, hvis han på det tidspunkt eftersøgte uran, da FN havde forseglet hans egne depoter.

Endelig nævnes det ikke af avisen, at Wilson i perioden, indtil senatet afslørede indholdet af hans rapport, hævdede, at der ikke var noget som helst grundlag for mistanken mod Saddam, altså at Wilson løj.

I hele avisens dækning af sagen har man omhyggeligt undladt at nævne Butler-rapporten, hvilket er påfaldende, da rapporten er den sidste i rækken af britiske rapporter, der udtrykkeligt afviser, at de britiske formodninger om Saddams uraninteresse skyldtes falske dokumenter.

Selve Plamegate er kun interessant for amerikanere, men opfattelsen af skurkeroller i dansk presse er en anden sag og at Irakkrigen var baseret på en løgn stortrives ligeledes i lille Dannevang. Konsekvensen af det er problematisk for det fratager Saddam og skurke som ham den farlighed han vitterlighed repræsenterede og den trussel han udgjorde og det ruster os dårligt til at kunne gennemskue den næste trussel. Se bare hvordan Iran prøves afmonteret som psykopatnation af diverse kommentatorer.

3 Kommentarer »

  1. Selvom Berlingske Tidende er på vej til at blive en avis for kulturradikale sissies i stærk konkurrence med DR og Politiken, så kan man stadig finde et enkelt guldkorn i avisen.
    fhv grisehandler

    Comment by Alfred Hansen, Sø Søby — July 5, 2007 @ 12:14 pm
  2. Ja, men det er lidt pinligt for Berlingeren, at det netop er den Lau Hansen angriber.

    Comment by Drokles — July 5, 2007 @ 10:30 pm
  3. Jeg må indrømme at det er nogen år siden jeg gik fra Berlingske til JP og den dag JP også bliver for politisk korrekt og forudsigelig “rigtig”, så er det slut med avis,ligesom det forlængst er slut med DR og TV2.

    Comment by PB — July 7, 2007 @ 5:38 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress