Det vigtigste lille bitte skridt ifølge Politiken

Diverse — Drokles on October 8, 2011 at 6:13 pm

Det er min fornemmelse at Politiken bliver en stadigt mere vred avis. I hvert fald er  redaktør Per Michael Jespersen vred over ganske små detaljer fordi de står i vejen for ganske små symboler på det store gode overordnede verdensfrelsende projekt. Nej, jeg overdriver ingenlunde. “Forstår danskerne, at langsigtet politik kræver kortsigtede ofre?” spørger han under den nærmest komiske overskrift “Reaktionær kamp for et kastanjetræ“. Et episk eksistientielt ideologisk slag om et kastanjetræ.

En flok aktivister fik onsdag aften forpurret planerne om at fælde et gammelt kastanjetræ på Vesterbro i København.

Træet på Enghave Plads skulle fjernes på grund af Metro-byggeriet. Men det fik aktivisterne altså forhindret. Kastanjetræet står der endnu.

Fed heroisk aktion, ikke?

Næ, der er ingen grund til at få tårer i øjnene over ’heltegerningen’. Den var nemlig lige så reaktionær, som når privatbilister og vestegnsborgmestre i denne tid klynker over, at det skal koste en tyver at køre sin bil ind i Indre By.

Der er gået råd i træet og derfor skulle det ned alligevel. Og det kom det til sidst også, fældningen var blot udskudt så der var ingen grund til tårer af nogen slags hos Per Michael Jespersen. Men det er det principielle, som tirrer og afstedkommer den hvæsende sarkasme i Jespersens pen. Og det forstår vi her på Monokultur for det er skam irriterende at der altid er nogen der har en eller anden lille hassan at pleje. Som dengang en avis førte kampagner for at obstruere en lovlig udvisning af nogle arabere. Avisen så stort på det store gode at redde nationen fra at blive overrendt af groteske folkeslag og mobiliserede allehånde kværulanter og giver konstant sin støtte til at der kan modarbejde lands lov og ret der beskytter den danske befolkning.

Ja Jespersen er altså vred over at der “sættes særinteresser højere end de projekter - metrobyggeriet, betalingsringen og vindmøllebyggeriet – der er helt uomgængelige, hvis Danmark skal omstilles i en grøn, bæredygtig retning.” selvom “det bliver pisseirriterende, bøvlet og dyrt at redde Danmark fra miljøkatastrofen.” Jeg kender ikke den miljøkatastrofe han tænker på, men det er vist noget med klimaet og udledning af CO2 og sår’n. Men der er blot store usikkerheder om hvorvidt metroen kan være med til at forhindre udledningen af CO2 da det er usikkert om folk flytter deres transport fra bil til metro eller fra cykel til metro. Og der er også den mulighed at folk øger deres generelle transport nu da det bliver så meget lettere. Og med den usikkerhed om det store projekts frelse finder de lokale på Vesterbro det måske en kende for symbolsk at man fælder den eneste organisme, som spiser CO2 - skønt dens dage allerede var talte.

Men Per Michael Jespersen er inde på et tema og modstand mod den nævnte betalingsring havde han under behandling i August, hvor han slog fast at “Vores miljø- og klimadebat er blevet både pinlig, smålig og provinsiel.”

Forslaget giver på alle planer god mening: Lysten til at tage bussen og toget i stedet for bilen øges. Det vil betyde kortere køer, mindre luftforurening, færre lungesygdomme, mindre CO2-udslip etc.

Ideen er så oplagt og nødvendig, at flere europæiske hovedstæder som Stockholm og London allerede har praktiseret den i årevis. Et lille, bitte skridt i den rigtige retning – men dog et skridt.

Modstillingen af bydende nødvendighed og et lille bitte skridt understreger det strengt principielle men det giver ikke mening i den virkelige verden, hvor folk ikke gider pisseirriterende dyrt bøvl, når det åbenbart kun er bitte små skridt. Kan nødvendigheden da så tilfredsstilles uden at vi alle skal lægge os til at dø?Men Jespersen har sine meninger om det han spydigt kalder “’av-min-pengepung’-klynkeriet” fra “de stakkels, stakkels bilister“. Det er en “smålighedslavine” der ruller i Danmark og for det skal der sarkastisk lyde “et stort tillykke til omegnsborgmestrene“. Ja, Jespersen er virkeligt vred på sine småtskårne landsmænd.

Og derfor skal der føres “Kulturkamp mod danskernes klynkeri“, som en overskrift bombastisk slår fast. Og så melder spørgsmålet sig: “Tør Thorning & Co. gøre op med de danskere, der opfører sig som snotforkælede unger, der vil ha’ mer’ af det hele?” Næppe vil jeg mene, siden det nu er dem der har stemt rødt. Men det er ikke de selvretfærdige velfærdsorienterede røde danskere, som Jespersen taler, men de danskere, som i forvejen bærer samfundet, som er forkælede når de oveni ikke vil slæbe på endnu mere ideologisk gejl. Oppustet ideologisk gejl som dette

For betalingsringen er meget mere end et forslag. Den er en principiel idé, der handler om, hvorvidt vi skal forandre det her samfund i helhedens interesse. Eller om vi bare skal lade stå til og symbolsk lade bilisten beholde tyveren i pungen til en ekstra liter benzin?

Betalingsringen er en lille bitte start, et lille hjørne af det samlede bøvl, vi i de kommende år skal ud i, hvis vi skal forbedre klimaet og miljøet og omstille vores økonomi. Lakmusprøven er:

Er danskerne indstillet på bøvlet og omkostningerne?

Eller dette

Betalingsringen er en lille miniature af den kulturkamp om fremtiden, vi står over for. Tabes den – fordi velfærdsdanskerne råber for højt, mens politikerne er for svage – er vi alle på taberkurs.

Og fremtiden, det store projekt?

Vi skal have flere over i busser og tog. Og hele omstillingen skal ske samtidig med en kickstart af konkurrencekraften, produktiviteten, den sociale mobilitet – og samtidig med at politikerne fortæller middelklassen, at den ikke skal regne med mere velfærd på alle hylder.

Så de producerende danskere skal altså indrette sig på en masse pisseirriterende dyrt bøvl, der skal redde Danmark samtidig med at vi skal forbedre, undskyld kickstarte (elsker de ikke også når politikeres slogan glider sømløst ind i journalisternes billedsprog?) konkurrencekraften og produktiviteten, selv om det ikke er skønt andet end et lille bitte skridt.

1 Kommentar »

  1. Som en lille bibemærkning vil jeg nævne at allerede nu er der offentlige transportlinier der er, skal vi sige “problematiske”, ihvertfald på visse tidspunkter af døgnet.
    Den kommende udbygning af metroen i KBH. vil gå gennem flere “NO-GO ZONE” - Muslim Areas og det er nok ikke raketvidenskab at forudse problemer for uvidende passagere.

    http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=6&sqi=2&ved=0CD0QFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.italy.dk%2Fsamfund%2Fcurra-101104.htm&ei=IrSQTuvKH6XQ4QSI0dX2Dw&usg=AFQjCNHVeDNlfTmlWEp7jFAPh1DVTC3sZQ

    Comment by PBr — October 8, 2011 @ 10:38 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress