Sosser

Diverse — Drokles on September 12, 2011 at 6:49 am

Forleden skrev jeg her på Monokultur (det eneste sted jeg skriver, hvis nogen skulle sidde med en sådan tvivl) om den forskel der var mellem Helle Thorning og socialister som hendes egne erfaringer med livet og samfundet overfor den ideologi de har gjort det til deres profession at promovere. I S-SF’s Fair Løsning er der f.eks. planlagt en afgift på 75,- for hver flypassager der stiger om bord på et fly i danmark. Det har ifølge Politiken fået socialdemokrater udenfor København op af stolen med følgende gyldne indvending

»Der er mange fra Nordjylland, der bruger flyet til at pendle til København. Jeg forstår ikke, hvorfor personer, der arbejder for at skaffe penge til deres familier og skabe skattegrundlag i Nordjylland, skal straffes med en afgift på 150 kroner for en returbillet«, siger Socialdemokraternes fødevareordfører Bjarne Laustsen, der er opstillet i Frederikshavn i dag til Jyllands-Posten.

Der er generelt ikke megen forståelse blandt os der arbejder for at skaffe penge til vores familier og skabe skattegrundlag skal straffes med afgifter. Bjarne Laustsen slår jo her hovedet på sømmet i sin oprigtigt indignerede ophævelse af at man besværliggør og hæmmer det der får samfundet til at hænge sammen, nemlig det arbejdende menneske. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvorfor han egentlig er i rød blok, hvis fornemmeste politik er at hæmme produktiviteten.

EkstraBladet havde forleden en lille og meget symbolsk historie om Helle Thorning der parkerer sin bil midt i et busstoppested fordi hun skulle handle ind i Irma. Det var noget andet dengang hun konkurrerede med Frank Jensen i Nettoindkøb for at opnå formandsposten.

En anden historie, som EkstraBladet havde forkuserede på Helle generelle forkærlighed til sin tyskleasede bil. Det viste sig ved et eksperiment at EkstraBladets journalist kunne cykle fra Helle bopæl til Christiansborg indenfor samme tid, som det tager Helle at køre samme rute i bil. Konfronteret svarer Helle Thorning : “Jeg ville gerne cykle, men jeg kan dårligt nå det. Sådan er der mange mennesker der har det!”

Nemlig! Mange “personer, der arbejder for at skaffe penge til deres familier og skabe skattegrundlag” ikke vil skifte bilen ud, selv om de så må lide den tort at ”straffes med [endnu] en afgift“. Med mindre at deres budget ikke kan klare det og i så fald er det ikke et spørgsmål om der er for mange der kører bil i byen men om at der er for mange lavtlønnede, der kører i bil i byen.

Argumentet for en betalingsring, som Thorning slår på er at folk spilder 130.000 timer og omregnet til kroner og øre er det mange penge. Men det er ren sofisme.  Folk spilder deres egen tid og ikke abejdstid, hvilket derfor ikke kan omregnes i et produktionstab og er derfor helt gratis for økonomien. Tranport er dog ganske rigtigt et spørgsmål om effektivitet og jo hurtigere man kan komme fra A til B jo bedre. Men når folk vælger at spilde 130.000 timer af deres egen tid i en bil er det deres valg efter nøjagtigt de samme kriterier, som Helle Thorning og hendes højtflyvende partiegenosser i det Nordjyske - alternativet til den spildte tid i bilen er værre. Der er nemlig mange andre end Helle Thorning der gerne ville tage cyklen eller bussen eller toget, men de kan bare dårligt nå det.

0 Kommentarer »

Ingen kommentarer endnu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress