Eksperten og muslimen

Diverse — Drokles on June 24, 2011 at 5:19 pm

Nogen, selvfølgelig politikere, er blevet overrasket, ja chokeret endda over at finde ud af at muslimske unge mænd tager sig danske teenagepiger til ægte. Med det ringe kendskab for ikke at sige fornægtelse til udviklingen i samfundet, hvor der føres aktiv krig mod det danske folk fra i første række islam forbandes man mildt sagt over at politikere overhovedet søger indflydelse og magt. Men det er en anden sag. For denne sag med unge muslimske erobringer af danske fødemaskiner trak den næsten glemte Jørgen Bæk Simonsen ud af sit hi for at belære Danmarks Radios læsere, seere og lyttere om at forholde sig ro i forhold til vores nye herrer

- De her såkaldte vielser er en social aftale eller kontrakt, som de unge indgår for at få omgangskredsens accept af deres forhold, siger Jørgen Bæk Simonsen til DR Nyheder.

Det markerer over for omverdenen, at de unge gerne vil hinanden, lidt som en forlovelse.

- Men det ændrer ikke på, at ægteskabet er ugyldigt, siger Jørgen Bæk Simonsen.

Der er flere grunde til, at der ikke er tale om en juridisk bindende vielse.

- Hvis pigen er under 18 år er hun ikke myndig og kan slet ikke indgå ægteskab uden familiens samtykke, siger Jørgen Bæk Simonsen. Derudover mangler den lovformelige vielse ofte en person, der har bemyndigelse til at gennemføre vielsen.

- Mange af dem, der forestår de her “vielser”, er slet ikke imamer. Der er tale om en slap og upræcis brug af definitionen “imam”, siger Jørgen Bæk Simonsen og fortsætter.

Der er et antal imamer i forskellige muslimske trossamfund, som af kirkeministeriet har fået bemyndigelse til at arrangere ægteskaber. Imamerne er forpligtede til at lade de arrangerede ægteskaber registrere i folkeregistret og hos kommunen. Hvis det ikke bliver registreret, så er ægteskabet ikke juridisk gyldigt.

Et sådan ægteskab er nu ganske reelt idet, det netop er en rituelt kodificerende ceremoni for det relevante samfund, i dette tilfælde ikke det danske, og derfor er dansk papirnusseri overflødigt. De danske piger giftes ind i det muslimske fællesskab. En så oplagt indvending imod Simonsen kræver det journalistanden at ignorere. Som om at noget ikke eksisterer i den virkelige verden, hvis ikke det har været forbi kommunen.

Virkeligheden siger selvfølgelig rettænkende mennesker at det er reelt og traditionelt muslimsk komplet med vold og social kontrol, som det sig hør og bør. Og virkeligheden siger også rettænkende mennesker at det er specifikt muslimsk siden det kun forekommer med muslimske mænd og imamer, som aktører. Men det siger ikke journalister, eksperter og politikere noget for de kan ikke tænke ret. Så hvorfor spørge en ekspert, som Simonsen om et muslimsk ægteskab i dølgsmål fra de danske offentlige myndigheder er en reel størrelse når man kan spørge en rigtig eller skulle man sige en ærlig muslim.

Kristeligt Dagblad skriver en fortvivlet dansk mand at han har forelsket sig i en dansk pige, der er gift med en muslimsk mand, der afsoner en dom for at opføre sig vel rigeligt muslimsk. Dette ægteskab er som Aminah Tønnesens opfatter det “ikke (…) med borgerlig gyldighed, men kun på traditionel islamisk vis“! Præmissen for hendes svar til den hjerteknuste danske mand er altså at ægteskabet er et rent muslimsk anliggende. Hvis Simonsen har i at dette ægteskab er ugyldigt og ikke lovformeligt skulle der altså ikke være noget reelt problem at forholde sig til. Men hvad savrer Tønnesen?

Denne form for skilsmisse, hvor kvinden løskøber sig selv, hedder på arabisk khol. På Islamisk Kultur Center på Horsebakken i København skulle der være oprettet en gruppe, der tager sig specielt af mægling og skilsmisse.

Jeg vil anbefale pigen og hendes far at opsøge denne gruppe for at forklare situationen og få råd om, hvordan sagen/skilsmissen kan gribes an.

Dernæst skal du vide, at det traditionelt ikke er tilladt for en muslimsk kvinde at gifte sig med en ikke-muslimsk mand, og at sådanne ægteskaber ikke er velsete i muslimske kredse.

Der er ganske få imamer i Vesten, der vier sådanne par; men I må nok nøjes med en tur på rådhuset, hvis I vil giftes - medmindre du bliver interesseret i islam og beslutter dig for at blive muslim.

Dernæst skal du vide, at islam ikke tillader seksuelle forhold uden for ægteskab. Det er i princippet en privat sag, hvordan I forholder jer dertil; men der kan være et muslimsk netværk (og den dermed følgende sociale kontrol) at tage hensyn til - foruden pigens samvittighed over for Gud, naturligvis.

Men lad nu være med at forhaste jer. Ifølge islam skal der gå minimum tre måneder, før en muslimsk kvinde må gifte sig igen efter en skilsmisse.

Ifølge eksperten Simonsen er et muslimsk ægteskab ikke noget virkeligt, men ifølge muslimen Tønnesen er et islamisk ægteskab ganske virkeligt, hvor repressalierne fra familien truer ildevarslende i horisonten. Og hvorfor skulle det ikke være det? Ægteskab sker jo foran Gud, eller som her Fanden selv, og fællesskabet - altså det relevante fællesskab.

0 Kommentarer »

Ingen kommentarer endnu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress