Tolkningen og kilderne
Af en eller anden grund, startede jeg denne uges læsning af Weekendavisen med sektionen Ideer. Her var der en bizar historie om et islamisk universitet i England. Heri hed det blandt andet;
“Hvad er det at tænke kritisk?” Spørger underviseren Mehmet Asutay og ser ud på de godt 50 studerende, som lytter opmærksomt. En smuk afrikansk pige rækker hånden op. “Man kan for eksempel se kritisk på forholdet mellem Vesten og Østen. Jeg mener at Vesten udnytter Østen,” Svarer hun. Hendes sidekammerater nikker. De kvindelige studerende er de eneste, som afslører at Markfield Institute ikke er helt som andre britiske universiteter: Alle pigerne sidder sammen på de to bageste rækker og de er alle iført slør.
Så er scenen sat og resten af artiklen går sobert med at beskrive dette fænomen. Det jeg hæftede mig ved var, at alt foregik ud fra Koranen.
“Vi opfatter Koranen som Guds ord og vi sætter ikke spørgsmålstegn ved Guds eksistens. Islam betyder underkastelse og vi bliver nødt til at tage for givet at Koranen er sandheden, men derfor kan man godt se kritisk på tolkningerne,” siger dr. Farid El-shayyal…..
Jeg tror alle fundamentalister vil være enig i den betragtning. For at parafrasere over den smukke afrikanske pige i det første citat, med doktorens klare logik: Jeg mener godt at man kan se kritisk for fortolkninger af islam, alle andre end min er forkert!
Det var det jeg umiddelbart troede var sjovt indtil jeg nåede til Weekendavisens 1. sektion. Her var den altid gode Arne Hardis, med en artikel om Naser Khader. Khader så i dagene under Muhammedkrisen ud til at stå med hele verden i sin hule hånd. En mand der var mere end svær at komme udenom, som kommende formand for de Radikale og en vaskeægte folkehelt, der med stort mod og velgørende visioner stiftede foreningen Demokratiske Muslimer. Siden er hans position blevet noget forbistret. Han har ikke den magtbase i det Radikale Venstre og Demokratiske Muslimer er ikke den succes, alle ønskede det skulle blive. Og problemerne i Demokratiske Muslimer er da også til at tage og føle på:
I August forlod Amina Ahmed bestyrelsen efter en artikel, hvoraf det fremgik, at islam og koranen skal kunne kritiseres. Foreningen præciserede efterfølgende , at det var fortolkningerne af islam og koranen, som skulle kunne kritiseres…….
Ja, der er lang vej igen, hvis disse svære spørgsmål optager sindene. Det virker som om alt med islam aldrig handler om andet end islam. Det islamiske universitet er ikke et universitet, men blot islamlæsning, demokratiske muslimer er ikke demokrater, men blot muslimer og man kunne tilføje talrige sådanne eksempler, som Kritiske Muslimer der ikke er spor kritiske, men blot kritiserer alt andet end islam, eller Muslimer i Dialog……
0 Kommentarer »
Ingen kommentarer endnu.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URI