Tysk forening for frafaldne

Multikultur — Drokles on March 15, 2007 at 8:51 pm

Fra Kristeligt Dagblad

Tyskland har fået en ny organisation, der vil forsøge at få muslimer til at afsværge deres tro. “Eksmuslimernes Centralråd” består af medlemmer, der alle har vendt islam ryggen. Det er folk, der åbent bekender sig til det tyske demokrati og samtidig betegner sig selv som ateister.

Organisationen har sat sig flere mål:

- Vi vil kæmpe for eksmuslimers ret til offentligt at kunne sige, at de ikke længere er muslimer. Vi er imod, at offentligt ansatte muslimer kan bære tørklæder, og vi vil også gøre opmærksom på islams umenneskelige indstilling til homoseksualitet. Derudover er det vigtigt for os at forsvare de sekulariserede muslimers interesser i Tyskland, siger den 50-årige Mina Ahadi, der er født i Iran og har boet i Tyskland siden 1996.

Når en muslim vender islam ryggen, risikerer vedkommende i mange lande som for eksempel Saudi-Arabien, Afghanistan og Sudan at blive dømt til døden, hvilket er i overensstemmelse med islamisk lov, sharia.

Selv i Tyskland kan eksmuslimer ikke føle sig 100 procent sikre. Allerede få dage efter, at Eksmuslimernes Centralråd er blevet dannet, verserer der nu dødstrusler mod medlemmerne på internettet, og de må alle leve under politibeskyttelse.

- Selv tyskere behandler eksmuslimer som et tabu og omtaler dem altid som “muslimske intellektuelle”" Hvad ville tyskerne sige til, hvis vi betegnede Friedrich Nietzsche som en kristen intellektuel, siger Mina Ahadi.

Eksmuslimernes Centralråd har indledt en kampagne med titlen “Vi har afsvoret” med det formål at få flere muslimer til at tage afstand fra deres tro. Organisationen har blandt andet lavet en plakat, hvor 30 eksmuslimer præsenterer sig med navn og billede. Plakaten er bevidst lavet ligesom en meget kendt plakat fra kvindebevægelsens dage, hvor kendte kvinder indrømmede, at de havde fået foretaget aborter.

- Ligesom dengang gør vi i dag op med et tabu, og vi kæmper også for retten til at bestemme over vores eget liv. Kvinderne, der ville have fri abort, kæmpede imod religiøse kræfter, og det samme gør vi nu. Vi kæmper mod religiøse kræfter, der tror, at de har patent på den evigt gyldige, hellige sandhed, siger Mina Ahadi, der var medicinstuderende på universitetet i Teheran, da islamister i 1979 fordrev shahen og tog magten i landet. Mina Ahadi nægtede at gå tilsløret, og engang, da hun tilfældigvis ikke var hjemme i sin lejlighed, blev hendes mand arresteret i stedet for hende og henrettet.

- Jeg er tilfældigvis født i en muslimsk familie, men har besluttet mig for ikke længere at være muslim. Nu ønsker jeg at gøre op med den blufærdighed, som ikke-religiøse tyskere lider under. Jeg kender den politiske islam, og vi ender selv her i Tyskland med at blive stenet til døde, hvis ikke vi forsvarer os, siger hun.

Eksmuslimernes Centralråd betragter de muslimske organisationer i Tyskland som deres hovedfjende.

- De muslimske forbund opfører sig, som om de taler for alle muslimer, og desværre bliver de fra tysk side også anerkendt, som om det var tilfældet. Tyskerne bør ikke acceptere, at en religion som islam føler sig højt hævet over grundloven. De muslimske organisationer forlanger, at kvinderne går med tørklæder, og de vil udelukke muslimske piger fra skolernes sportsundervisning og forlanger også, at dyr bliver slagtet efter islamiske regler, selvom det egentlig er i modstrid med EU’s regler. Af disse grunde bør de muslimske organisationer ikke længere have mulighed for at blande sig i tysk politik, siger Mina Ahadi.

De tidligere muslimer har valgt at kalde deres organisation for Eksmuslimernes Centralråd netop for at provokere en af Tysklands største muslimske organisationer, Muslimernes Centralråd, men denne organisation reagerer roligt på den nye gruppe.

- Vi har allerede i 2002 slået fast i vores program, at enhver muslim har ret til at skifte tro eller slet ikke have nogen tro. Derfor kan jeg ikke forstå motivet for at danne Eksmuslimernes Centralråd, men enhver har ret til at organisere sig, som man vil, siger Ayyub Axel Köhler, der leder Muslimernes Centralråd.

Bortset fra ham har ingen andre muslimske ledere indtil nu villet kommentere den nye organisation, men den beskæftiger derimod de tyske politikere, der selv har muslimsk baggrund, meget. Mange mener ligesom den socialdemokratiske Lake Akgün, at Eksmuslimernes Centralråd fører en alt for aggressiv kampagne.

- Det passer ikke, at islam er uforenelig med den tyske grundlov. Mina Ahadi og de andre eks-muslimer generaliserer ud fra de dårlige erfaringer, de selv har gjort i Iran og andre lande. Jeg forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt at lave en særskilt fore-ning for ikke-troende mennesker med muslimsk baggrund. Alle i Tyskland har ret til at være ateister, siger Lake Akgün.

Cem Özdemir, der selv er barn af tyrkiske indvandrere og medlem af EU-Parlamentet for partiet De Grønne er derimod begejstret for den nye organisation.

- Eksmuslimernes Centralråd er en god chance for at få mennesker med muslimsk herkomst til at respektere hinanden. Eksmuslimernes Centralråd kan måske få tyskerne til at forstå, at adskillige af de 3,2 millioner muslimer, der lever i Tyskland, ikke har meget tilovers for religion og heller ikke betragter sig selv som muslimer, selvom de engang blev født i muslimske familier, siger Cem Özdemir.

Den grønne politiker Ekin Deligöz, der selv må leve med politibeskyttelse døgnet rundt på grund af mordtrusler, hun har fået efter at have opfordret muslimske kvinder til at lægge slør og tørklæder, har blandede følelser over for den nye organisation.

- Eksmuslimerne er meget modige, når de tør stå offentligt frem. Alligevel er jeg ikke så begejstret for organisationens navn, fordi der i betegnelsen “eksmuslim” ligger en afstandtagen fra islam. Dermed har organisationen allerede på forhånd mistet indflydelse på islams udvikling i Tyskland, og det er trist, fordi alle muslimer her i landet bør indse, at organisationens politiske mål er nødvendige, siger Ekin Deligöz.

- Jeg ville hellere have haft, at der blev dannet et “Centralråd for Sekulariserede Muslimer”. Vi bør ikke bekæmpe tro, men derimod modernisere islam. Jeg er overbevist om, at det er muligt at praktisere en moderne og oplyst islam, og det vil jeg hellere kæmpe for, siger hun.

Mina Ahadi betragter denne indstilling som naiv.

- Jeg tror ikke, at man kan modernisere islam. Vi ønsker at lave en modpol til de muslimske organisationer i landet. At dette kun kan ske under politibeskyttelse, viser netop, hvor nødvendigt vores initiativ er, siger Mina Ahadi.

Den er et par dage gammel og jeg gengiver den i sin helhed fordi den er væsentlig. Mennesker med dette mod, er blevet svigtet i Danmark. Alle indvandrere der har villet være en del af det Danmark de selv er rejst til mistænkeliggøres som da tidligere skoleborgmester i København SF’eren Jens Johansen kaldte Naser Khader for en kokosnød, fordi han formastede sig til at være enig med Karen Jespersen i sagen om de øde øer. Som Naser Khader er blevet stadigt mere populær på at tale imamerne midt imod, har venstrefløjen i stigende omfang søgt at defamere ham.
Men man kunne også nævne Hirsi Ali der ikke fik støtte men tværtimod gjort suspekt fordi hun fik Venstre’s Frihedspris og generelt er blevet forbigået, trods det, at man må betegne hende som en mindre sensation. Især hvis man vitterlig havde de ideale venstrefløjen smykker sig med.

3 Kommentarer »

  1. Hele Tyskland havde ingen problemer med at erklære Bader Meinhof gruppen reel krig.
    Hvorfor tøver man så med at gøre det samme overfor fanatiske muslimer? Hvor ligger forskellen?
    De er overalt i Europa erklærede fjender af vore samfund.
    Vi skal ikke bare bøje nakken, men vi skal “knække ryggen” på dem.

    falkeøje

    Comment by falkeøje — March 15, 2007 @ 10:48 pm
  2. Det er også noget der undrer mig. Islamiske værdier burde være værdier non grata (hvis det er sådan det staves) og defameres overalt i det offentlige rum, på linje med nazismen og fascismen.

    Det pinlige er at man godt kan få mange multikultier til at tage afstand for dødsstraf for apostasi, men de nægter at erkende det som en integreret del af islam og ser det i stedet som en “fejl”, en mindre kuriøsitet.

    Comment by Drokles — March 15, 2007 @ 10:56 pm
  3. Superinteressant!!!
    Tak for et godt indlæg!

    Comment by ThomasT — March 16, 2007 @ 4:25 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress