Alt andet end færdigheder

Diverse — Drokles on November 14, 2009 at 1:38 pm

Det er tilsyneladende lærerstandens fremmeste formål med Folkeskolen, hvis man skal tro følgende absurditet fra Danmarks Lærerforenings kongres i Aalborg, som man kan læse på Danmarks Radio

Folkeskoleelever skal tilbydes undervisning i arabisk og tyrkisk som valgfag.

(…)

De to ikke-europæiske sprogfag skal give eleverne en større indsigt i de to kulturer i en globaliseret verden. Samtidig vil det bruges til at anerkende de mange børn i skolen med arabisk og tyrkisk baggrund, lyder begrundelsen fra DLF.

- Vi vil sende et signal om, at vi opfatter dem som en ressource for vores land. Og samtidig kan alle eleverne få indsigt i kulturer langt fra Europa og os selv, siger Dorte Lange, formand for det skole- og uddannelsespolitiske udvalg i DLF.

(…) Lærerne ønsker samtidig, at modersmålundervisningen i folkeskolen genindføres, og at alle lærere, der underviser tosprogede, uddannes i dansk som andetsprog.

Hvorfor tænkte jeg ville man dog bruge krudt på to tabersprog, frem for andre europæiske sprog som tysk der trænger til en gevaldig oprustning eller, hvis man vil gå ud i den mindre civiliserede verden (den ikke-vestlige) så koncentrere sig om kinesisk eller japansk. Forklaringen om at byde elever med anden vestlig baggrund velkommen ved at marginalisere dem og stigmatisere dem i deres fremmede andethed holdt jo logisk nok ikke. Hvad kunne ligge bag, hvad var interessen, hvad ville man fremme, hvad var meningen? spurgte jeg mig selv - indtil i går, hvor jeg læste på Danmarks Radio

Hele 69% af lærerne vil sætte kryds ved enten SF eller Socialdemokraterne ved det kommende kommunalvalg. Hvis Enhedslisten og De Radikale regnes med, rundes de 84%.

Det burde jeg have sagt mig selv. Det er ikke for at komme nogen eller noget til gavn, men for at uddybe en opløsning af vores arv.

4 Kommentarer »

  1. Man kanjo ogsåspørge sig selvom hvorfor den danske lærestand er en selvsuplerende og selvforstærkende stand af venstreorienterede fantaster?
    Et af svarene vil nok være det at hele undervisningssystemet er gennemsyret af “ånden fra 68″, dvs. at de elever der er kvikke nok, også oplever en bølge af medvind, hvis de indtager/har de samme (rette) holdninger som div. undervisere og sensorer.
    Self. vil der da blive tolereret visse udsving, især i det tidlige forløb, (vi er vel vidtskuende, hø hø.) men slutfacit vil ende med “pølsefabrikkens” vedtagne slutprodukt, den lydige,artige, socialindignerede/kulturradikale apparatnik, rede til at føre arven videre.

    Comment by PB — November 14, 2009 @ 5:22 pm
  2. Eller, metervare og absolut ikke udsigt til en “vor tid’s ny” Søren Aabye Kierkegaard.

    Comment by PB — November 14, 2009 @ 5:25 pm
  3. Hørt på et lærerværelse. Man konstaterede, at der nu var færre muslimer blandt de fremmedsprogede på skolen, men flere polakker og børn fra andre øst-europæiske lande. En Lærer, kvinde og gift med en palæstinenser kommenterede dette med følgende udtalelse: “Det ændrer sig forhåbentlig, når vi får en ny regering!”

    Medvenlg hilsen

    Comment by Emeritus — November 16, 2009 @ 9:05 pm
  4. Gys. Det ændrer sig helt sikkert, hvis vi får en ny regering ved næste valg. Hvad der sker derefter er straks sværere at spå om.

    Comment by Drokles — November 17, 2009 @ 6:15 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress