Skoleinspektør sætter Folkeskoleloven af 1975 på plads

Diverse — Drokles on January 16, 2007 at 7:59 am

Fra Jyllands-Posten

Før 1975 vidste vi, hvad eleverne skulle lære på de forskellige klassetrin, men der var selvfølgelig metodefrihed. Man var eksempelvis sikker på, at alle elever i Danmark fik undervisning i Afrikas geografi og i historie hørte om Christian IV. Men efter 1975 var dette ikke længere en selvfølge. Konkrete undervisningsplaner blev et fyord.

Jeg hilser derfor indførelsen af kanoner, dvs. minimums-undervisningsemner, i dansk litteratur og historie velkommen, og jeg ser gerne tilsvarende kanoner indført i andre fag.

Den faglige opstramning og indførelsen af kanoner har bl.a. disse tre formål: For det første vil man forøge elevernes faglige færdigheder af hensyn til deres fremtidige uddannelse og evne til at klare sig i den globaliserede verden. For det andet er det med til at nedbryde den negative sociale arv. Elever, der kommer fra uddannelsesmæssigt svage hjem, har kun et sted at få kundskaber, og det er i folkeskolen, og faktisk gik nedbrydningen af den negative sociale arv i stå i 1970erne. For det tredje er det helt nødvendigt, at vi styrker de kulturbærende fag som dansk litteratur, historie, kristendom og sang.

Ændringerne er et klart signal om, at fagligheden igen skal være i højsædet i folkeskolen, ligesom den danske kulturarv skal have en central placering. Det er desuden positivt, at Folketinget samtidig har bestemt, at en klasse som erhvervsklassen på Bavnebakkeskolen for skoletrætte elever fortsat kan bestå. For folkeskolen skal være boglig, endda meget boglig, men ikke for alle.

0 Kommentarer »

Ingen kommentarer endnu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress