Konstantinopels fald

Diverse — Sobieski on May 29, 2008 at 10:24 pm

Det er på sin plads at minde om en af verdenshistoriens store tragedier: Konstantinopels belejring og endelige fald d. 29 maj 1453.
Som bekendt har byen været på tyrkiske hænder siden. Byen blev plyndret, en stor del af indbyggerne dræbt og utallige kulturskatte gik tabt som konsekvens af den muslimske fanatisme. Værd at bemærke er det at byen ikke tidligere havde været på muslimske hænder, selv om de havde prøvet at belejre den før, men det skulle den nu med djævlens vold og magt. Islam apologeter må vanen tro overse dette sorte kapitel, da islam jo er en fredelig religion.
Læs mere på Jihad Watch.

8 Kommentarer »

  1. [...] HT: Konstantinopels fald [...]

  2. OT: Hvad laver ham den sorte bassist og den mærkelige “Vesterbronx”-overskrift på din side? Kunne du uddybe lidt?

    Comment by Anna Lyttiger — May 30, 2008 @ 3:43 pm
  3. Det er en stor ulykke, at tyrkerne tog Konstantinopel. Den afgørende svækkelse var dog allerede sket flere århundreder før. Er det ikke lidt billigt, at gøre det til en historie om islamisk fanatisme? Kan vi ikke snart få lidt nøgternhed i debatten? Eller handler det bare om at overdænge hinanden med propaganda?

    År 1185:

    An attack by the Crusaders on 6 April failed, but a second from the Golden Horn on 12 April succeeded, and the invaders poured in. Alexius V fled. The Senate met in St Sophia and offered the crown to Theodore Lascaris, who had married into the Angelid family. But it was too late. He come out with the Patriarch to the Golden Milestone before the Great Palace and addressed the Varangian Guard. Then the two of them slipped away with many of the nobility and embarked for Asia. By the next day the Doge and the leading Franks were installed in the Great Palace, and the city was given over to pillage for three days.

    The great historian of the Crusades, Sir Steven Runciman, wrote that the sack of Constantinople is “unparalleled in history”.

    “For nine centuries,” he goes on, “the great city had been the capital of Christian civilisation. It was filled with works of art that had survived from ancient Greece and with the masterpieces of its own exquisite craftsmen. The Venetians wherever they could seized treasures and carried them off. But the Frenchmen and Flemings were filled with a lust for destruction: they rushed in a howling mob down the streets and through the houses, snatching up everything that glittered and destroying whatever they could not carry, pausing only to murder or to rape, or to break open the wine-cellars. Neither monasteries nor churches nor libraries were spared. In St Sophia itself drunken soldiers could be seen tearing down the silken hangings and pulling the silver iconostasis to pieces, while sacred books and icons were trampled under foot. While they drank from the altar-vessels a prostitute sang a ribald French song on the Patriarch’s throne. Nuns were ravished in their convents. Palaces and hovels alike were wrecked. Wounded women and children lay dying in the streets. For three days the ghastly scenes continued until the huge and beautiful city was a shambles. Even after order was restored, citizens were tortured to make them reveal treasures they had hidden.” [24]

    Den danske forfatter Poul Hoffmann har beskrevet dette meget fint i sin roman “Den gyldne rose”.

    Comment by Kristian — May 30, 2008 @ 5:11 pm
  4. For nogle år siden blev jeg ad tilfældets uransagelige veje, presset til at holde en forelæsning for et hold Aga Khan stipendiater på et obskurt centralasiatisk universitet. Det drejede sig om kirke- og (eller)islamisk arkitektur.
    Da turen kom til Hagia Sophia i Konstantinobel nægtede de studerende blankt at tro på, at dette “Monument over islam” var opført som en Kristen kirke.
    Efter nogen meningsudveksling og mange indignerede protester afgjordes sagen ved et skævt, resignerende nik fra deres professor der, sandheden i ære, jo måtte vedkende sig virkeligheden i den sag.
    De unge mennesker, som det drejer sig om vil eller er allerede gået ud i deres verden som “højtuddannede”. Det lover ikke godt for erkendelses- og vidensniveauet i den del af verden eller indenfor deres religiøse fællesskab.

    -En digression i forhold til artiklens sørgelige beretning om Konstantinobels fald.
    Men en påmindelse om, hvordan erobrernes efterkommere ser historien.

    Comment by nimu — May 30, 2008 @ 5:23 pm
  5. Osmannernes elitetropper ‘janitsharerne’ der hovedsagelig bestod af børn af tilfangetagne kristne, derpå oplært i krigskunst,indoktrineret i islam, var de første der kom ind i byen. Deres troskab overfor Sultanen var til døden. Deres brutalitet og hensynsløshed forfærdende. 150000 andre tropper af forskellige nationaliteter, fulgte osmannerne med løftet om, at kunne få del i rovet i den rige by. Konstantinopel havde ladet sig opsluge i teologiske stridigheder og intern kævleri og ikke indgået de nødvendige alliancer for at imødegå det uundgåelige angreb. Hvor historien dog gentager sig. Vi kan skimte samme mønster i dag. Intern kævl og højtragende diskussioner i tolerancens hellige navn og undlade at støtte de der kan hjælpe. I begær efter profit gives køb på grundlæggende friheder, som tropperne der ventede på byttet. De mest fanatiske terrorister kan findes blandt konvertitter - lig janitsharerne. Det er måske lidt langt ude, men tanken er nærliggende

    Comment by J. Olsen — May 30, 2008 @ 11:17 pm
  6. Kære Anna Lyttiger,

    Beklager det sene svar, men jeg har været travlt optaget de seneste dage (og måneder).

    Bassisten og komponisten på billedet er afdøde jazz-geni Charles Mingus. Titlen “Free Vesterbrox ‘Tis Nazi Jalla Land” er en variation over Mingus’ komposition “Free Cell Block F, ‘Tis Nazi U.S.A.” Mingus reflekterede over politik og racisme i Amerika.
    Banneret er mest af alt en intern reference til ære for resten af redaktionen og nogle venner. Og måske en måde at skabe lidt opmærksomhed på. Ellers er der sådan set intet dybere i det, ud over en frygt for at blive tredjerangsborger og jaget vildt for de up-and-coming muslimske bander på Vesterbro.

    Comment by Sobieski — June 3, 2008 @ 10:56 pm
  7. @ NIMU

    Den smukke Hagia Sofia er opført for Justinian af bygmestrene Anthemios fra Tralles og Isidor fra Miletos i årene 532-537. Det fortælles, at da Justinian så den færdige kirke for første gang, udbrød han: “jeg har besejret dig Salomon!”.
    Der skulle gå over 900 år, før romerne byggede den større kuppel på Peterskirken.

    Med undtagelse af Sinans fantastiske moskeer, er det ikke ligefrem smuk arkitektur der kendetegner islam. Og tilsyneladende kniber det også med at erkende begrænsningerne.

    Comment by EMU — June 7, 2008 @ 11:31 am
  8. “Interesting Article - I’ll be back for more ^^

    If you don’t mind me asking, what wordpress template is being used here? Its a great design and I would like to know if it’s a free one.”

    Comment by eq2 gold — February 26, 2009 @ 8:52 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress