Filmen Fitna
Så er den her endelig. Den længe ventede film Fitna af Geert Wilders. Via Højrebladet Komet
Allerede nu har det samlede parnas travlt med at lægge luft til filmen. Ikke blot den Hollandske regering, men medierne herhjemme er også hurtige til at finde muslimske repræsentanter til at dreje fokus mod de bagvedliggende motiver til Wilders film. Motiver står det alle frit for at skyde folk i skoene, som min gamle ven der altid sagde “det siger du kun for at skaffe dig venner” og Wilders motiver, som den højreradikale politiker han beskrives som må nødvendigvis være dunkle.
Man tager ikke stilling til om filmens påstande er sande eller i det mindste underbyggede. Det er kun ekstremisterne der er et problem siger man, som om dette beroligede nogen. Hvorfor muslimske miljøer overalt i verden producerer så mange ekstremister, hvis ikke islam har en hovedrolle undgår de behændigt at undre sig over.
Jamen Koranen udtrykker at Allah er nådig og retfærdig, vrøvler de gerne. Javel, men hvorledes defineres nådighed? At man kan opnå en mindre straf for sine synder er ikke meget værd da kvinder i udgangspunktet må tugtes for deres ulydighed, jøder myrdes, vantro myrdes, bøsser myrdes. Den nådighed islam prædiker demonstrerede Muhammed så smukt da han nøjedes med at slå 600-900 jødiske mænd ihjel og så af hjertens godhed sælge kvinderne og børnene som slaver. Ingen kan jo fortænke en hæderlig man i at tjene en skilling på aqt afkorte et folkemord. En retfærdighed der ligger hos dette Allahmonster kan man ikke trøste sig med.
Forståeligt nok frygter selv hovedpersoner i forsvaret for ytringsfriheden, som Flemming Rose og Kurt Westergaard af blive spændt for en antiislamisk vogn fordi de lider af den fejlopfattelse at de to ting kan skilles ad, hvorfor de også prøver at lægge luft til filmen og Wilders selv. Men det er problematisk fordi de kommer til at optræde som glidegæs i samme flok som landets Seidenfadener, Ellemænnd, Rothsteins, Metzere, Simonsener osv. hvis logik er at vende alt på hovedet og beskylde de der advarer om faren for at skabe faren. Som da Chamberlain beskyldte Churchill for at være en krigsmager.
Man er bange for den fare man benægter.
2 Kommentarer »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URI
Selv Ralf Pittelkow mener, at Fitna ‘…er uantageligt ensidig…’ Det turde være indlysende for enhver, at filmen er ensidig, sådan som den er bygget op, men bestemt da ikke uantageligt ensidig. Wilders er ikke kritiker. Hans ærinde er ikke at dele sol og vind lige. Han har sat sig for at vise, at her er sol og vind absolut ikke lige. Han vælger uden omsvøb at kalde en spade for en spade og lade resten ligge. Tag den.
Enhver der tør se, k a n se, at filmen med sine små, afskyvækkende videoklip hentet ud af virkeligheden dokumenterer og tager konkret stilling ikke til alle, men til præcist nogle af de koranvers, som fører til begivenhederne i videoklippene, og som ind til benet er elendighedsproblemet med denne uforsonlige volds- og erobringsreligion, en religion, som i pinlig grad savner anstændighed, hvad den også demonstrerer gennem sin evne til at udslette andres mindesmærker, kulturer og i det hele taget anderledes tænkende.
Derfor er nogle i Vesten endelig begyndt at håne, spotte og latterliggøre religionen, hvor den ytrer sig på uværdig og uantagelig måde. Fordi den hjernevasker og fordrejer hovedet på sine tilhængere. Derfor er det ikke filmen, der er uantagelig, selv om den udstiller det uantagelige.
Guds ord, som de kommer til udtryk i de koranvers, Wilders vælger, er selve problemet. Gud selv er problemet. Hans meninger, som udtrykkes i de valgte koranvers, er problemet. De er så frastødende, at de ikke fortjener vor respekt, men i høj grad vor foragt.
Men det kan jo være, at jeg tager fejl, at disse koranvers trods alt ikke er Guds ord, men at der kun er tale om et menneske, som engang har skrevet sådan, og så er det jo i stedet Muhamed, foragten, latterliggørelsen og satiren bør rettes imod.
Emeritus.
Jamen, hvor er jeg enig.