Københavnernes skattepenge i arbejde

København, Økonomi og finans — Drokles on July 15, 2014 at 4:43 pm

Lidt økonomiske historier fra denne sommer om københavnernes skattekroner. Fra Berlingske Tidende

Hverken overborgmester Frank Jensen (S) eller beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R) ønsker at udtale sig efter København har tabt 100 mio. i Farvergade-sagen.

Det var overborgmester Frank Jensen (S), der på forsiden af dagbladet Politiken annoncerede, at København ville stævne staten i den såkaldte Farvergade-sag.

»Vi synes, det er helt oplagt, at vi har en god sag«, sagde Frank Jensen, da han annoncerede den usædvanlige retssag mod staten i januar 2011.

Siden har Københavns Kommune tabt sagen i først Landsretten og siden Højesteret, men hverken Frank Jensen eller Beskæftigelses- og Integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R) ønsker længere at udtale sig om sagen.

Oven i tabet af de 100 mill. kastes der 86 mill efter nogle cykler skrev MX

Det koster skatteyderne godt 46.000 kroner per bycykel - eller 86 millioner kroner i alt over de næste otte år.

Det kommer til at koste mere per elbycykel end nyprisen for Bjarne Riis’ Pinarello vindercykel under Tour de France.

De 1860 el-bycykler kommer til at koste skatteyderne i København, Frederiksberg og Staten, gennem deres ejerskab af DSB, 46.236 kroner per cykel - eller i alt 86 millioner kroner, viser et notat fra Københavns Kommune, der i går vedtog deres del af udgiften i teknik- og miljøudvalget.

Frederiksberg har også sagt ja.

Hos den danske importør af Pinarello cykler, Børkop Cykler, kan man få cyklernes ‘Rolls Royce’ fra 19.000 til 35.000 kroner.

Cykler er i det hele taget godt skrev Jens-Kristian Lütken i Jyllands-Posten

Københavns Kommune vil gerne have flere til at køre på cykel. Derfor tilbyder kommunen nu at komme hjem til dig for at lappe din cykel kvit og frit, da afstanden til nærmeste cykelhandler ”kan opleves som en barriere”.

En gennemsnitlig LO-familie kan spare 4556 kr. om året, hvis kommuneskatten falder med en procent, det viser tal fra CEPOS baseret på Indenrigsministeriets familietypemodel. Penge der kan bruges til at sætte gang i dansk økonomi, og dermed gøre os alle sammen rigere.

Surt for den nærmeste cykelhandler. En anden barriere er de kedelige genbrugsstationer skrev MX

Når københavnerne i fremtiden kører affald på genbrugspladsen, kan de samtidig drikke kaffe og se på kunst. Et flertal af politikerne på Københavns Rådhus er enige om, at et nyt genbrugscenter i Sydhavnen ud over en genbrugsstation også skal huse en café, butik og værksteder for at øge mængden af genbrug i byen.

Straks sværere er det at finde værdigt trængende skrev Danmarks Radio

De hjemløse i København skal have det bedre. Derfor har Københavns Kommune fået 210 millioner kroner fra Socialministeriet til en række projekter, der skal gøre livet bedre for den udsatte gruppe - blandt ved at bygge særboliger til de hjemløse.

Men Københavns Kommune har ikke formået at bruge alle pengene. Derfor betaler socialforvaltningen nu 73 millioner tilbage til Socialministeriet. Det er det største enkeltbeløb, der nogensinde er blevet tilbagebetalt til ministeriet.

Det må gå godt.

1 Kommentar »

  1. [...] Samme sommer kunne man læse, at kommunen knaldede 86 millioner kroner af på et bycykelprojekt. Og for dem, der ikke ville benytte en af de 1860 by-cykler til 46.000,- stykket, fordi de var tilfredse med deres egen gamle havelåge, tilbød kommunen “at komme hjem til dig for at lappe din cykel kvit og frit, da afstanden til nærmeste cykelhandler ”kan opleves som en barriere”“. Skalten og valten med folks penge, sådan er den politiske kultur i Københavns kommune. Anna Mee blev blot fanget, men alle burde erkende deres del af pamperiet, måske i en #Meetoo bekendelseskampagne. ANNONSE (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); [...]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentér indlægget...

Monokultur kører på WordPress