Dieudonné
En fransk performancekunster/komiker ved navn Dieudonné M’Bala M’Bala, hvis mor var af den type hvide kvinder, der læste sociologi, kunstmalede og selvfølgelig derfor lod sig bolle tyk af en neger, har skabt røre i sit hjemland ved at udfordre grænserne for god smag. Fodboldelskere har måske hørt om Nicolas Anelkas kontroversielle salut (Også foretaget af Nasri og Sakho), den såkaldte quenelle som er udbredt såvel blandt antisemitter til højre og venstre for muslimerne, som almindelige tåber. Quenellen er opfundet af Dieudonné i et hav af antisemitisk sværmeri. Men er Dieudonné så den antisemit han er beskyldt for at være eller er han måske en Flemming Rose, når han argumenterede for at vi først er lige når vi indånder den samme røg?
Dieudonné (pronounced DYUH-do-NAY), 47, argues that he is playing a vital role in a complacent and racist French society. “I’ve been able to laugh at everything except Jews,” he said in an interview this month. “I realized that it was forbidden to laugh about them.”
(…)
“I am the king’s jester,” Dieudonné said. “And the jester is the one who puts his finger on certain truths that the court doesn’t want to hear.”
Hvilket måske var hele pointen med hans film L’Antisémite ifølge Vladislav Davidzon
A wounded Dieudonné whelps over his dying wife’s body (she is wantonly euthanized by a Jewish doctor) and shrieks, “Yes! YES!I am an anti-Semite!” At the end of the movie within the movie, Dieudonné and the actor playing Goldstein (as well as the emaciated prisoner in the camp) have overcome their natural hostility through viciously homophobic banter at the expense of the capering director and walk off together like Bogart’s Rick and Capt. Renault in Casablanca.We can all be friends, the logic of demotic and democratic misanthropy goes, if we just hate and tease each other equally.
Eller er han måske snarere en David Bowie, der ikke længere kunne skelne sig selv fra sin Ziggy Stardust figur? At han med sit antisemitiske projekt selv er sunket ned i “A medley of paranoia, narcissistic rage, and twisted self-exculpatory demagoguery, it is also the record of a gifted artist’s comprehensive descent into nihilism and madness.” som er Davidzon’s beskrivelse af Dieudonné’s film L’Antisémite. De kloge tænker.
Dieudonné tog med filmen L’Antisémite, en film betalt af den iransk propagandainstitution Documentary and Experimental Film Center, sin egen angivelige antisemitisme under behandling. Men det var åbenbart skrap kost. En planlagt visning af filmen på markedet ved Cannes film festivallen blev aflyst med den enestående begrundelse at Cannes i sin kunstneriske selvforståelse må sikre sig imod “…the presence of any movie which affects public order and religious convictions“.
Med nogenlunde samme logik har forskellige franske domstole nedlagt forbud mod Dieudonné’s liveshows, som han turnerer rundt i landet med og det er denne defensive tilgang til det frie ord, der nu også har placeret Dieudonné i den danske ytringsfrihedsdebat via Omar Marzouk. Han havde nemlig ringet til TV2 News og fået øjeblikketligt sæde i Kulturnyt og så sad han sad der med ved bordet ud af den blå luft og fandt det hyklerisk at ‘en specifik fløj’, hvilket var Trykkefrihedsselskabet, ikke reagerede straks på den franske stats forbud. Marzouk hamrede sin pointe ud af banen ved at sammenligne den manglende reaktion ved Diodonné’s forbud med at man i Danmark indførte flyveforbud over Vollsmose da Yahya Hassan optrådte med sit knækprosa. Hmm, måske kan man til nød sige at både Frankrig og Vollsmose er fremmed territorium, meeeeen…. Sandheden er nok snarere at indtil Marzouk selv bragt Dieudonné på banen betragtede man sagen, så meget som man overhovedet var bekendt med den, som et rent fransk anliggende. Det faldt faktisk slet ikke journalisten ind at spørge Marzouk hvad han regnede med at et lille dansk selskab af frivillige som Trykkefrihedsselskabet der administreres af en hjemmegående husmor og en gammel drukkenbolt egentlig har med den løgsuppe at gøre.
Konstitueret næstformand for Trykkefrihedsselskabet Aia Fog forsøgte venligt at højne niveauet for debatten ved at skelne mellem den formelle trussel mod ytringsfriheden, som de franske forbud udgjorde og så den selvbestaltede trussel, der er en anden og især her i landet ganske mere reel trussel. Og herved antydede Fog i den ene sætning hun fik lov at haste igennem på en videoforbindelse også Marzouks eget hykleri når han bagataliserer at mennesker herhjemme kues gennem trusler og vold. Men det spurgte journalisten heller ikke videre til så Marzouk kørte uanfægtet på og spurgte, hvad vi i det hele taget skal gøre med folk med ekstreme meninger. Jeg tænker repatriering.
Således kører Dieudonné’s show tilsyneladende. En fransk satiriker satiriserer alt andet end Frankrig og sit negerland, men svælger i antiamerikanisme, antisemitisme og konspirationsteorier, til et publikum, der er så begejstret over at dele verdensbillede, at de griner hen over den manglende humor. Intet vid, intet bid. Om Dieudonné er antisemit eller ej er jo selvfølgelig ligegyldigt, det er der jo så mange på venstrefløjen der er. Lotte Svendsen fandt det således timeligt at slå fast at “...jøderne står på RIGTIG meget magt i verden lige nu” i en anden debat på TV2 News om netop Dieudonné. Og det er netop problemet, de mange. “Han har jo haft proppede sale og et stort intellektuelt publikum” sagde Lotte Svendsen videre og placerede ufrivilligt en stor anklagende finger på venstrefløjen. Hånd i hånd med deres importerede muslimske masser bereder venstrefløjen nu deres åndelige univers til det næste Holocaust.
6 Kommentarer »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URI
Angående Lotte Svendsen;
Jeg tror hun skal være ret glad for at hun ikke er “Højreorienteret” eller f.eks. medlem at Trykkeselskabet. Der havde været en temmelig heftig ophidselse i aviser, Deadline, Go Morgen Danmark, Krystalnats-arrangementer og formentligt et teaterstykke på vej.
Men nu var det bare en kommunistisk kunstner…
Angående Omar;
Et eller andet sted har han jo ret i at f.eks. Trykkeselskabet bør tage afstand fra de franske domstoles forbud mod den racistiske standup komiker. Jeg betragter det også som en mindre brøler at trykkerne ikke selv hurtigere var ude at gøre opmærksom på deres position. OMvendt; så har de jo netop meldt deres position ud, og det er selvfølgeligt latterlige at anklage en lille ressourcefattig organisation for hykleri bare fordi de ikke har en fast Frankrig-kommentator ansat.
Men mere interessant - hvad Kulturen på News selvfølgeligt ikke interesserede sig for - er jo at Omars kritik er en gevaldig boomerang. Han anklager andre for hykleri, men det falder ret hårdt tilbage på ham selv. Ganske kort tid forinden var han jo netop ude med hån af folk der mener at ytringsfriheden er truet og han forstod øjensynligt ikke rigtigt debatten og problemet med censur da han var i Deadline.
Men nu, hvor en jødehader i Frankrig er i problemer med censuren så var han helt fremme i skoene. Det er da pudsigt at det lige var forsvaret for en jødehadsk stand’uper der skulle til før Omar var på ytringsfrihedens side. Endda så optaget at han aktive ville rejse til frankrig og lave jøde jokes hvis ikke forbuddet forblev. Altså samtidig med at han mener at islam-kritikere i danmark bare skal holde kæft eller tage nævekampe med hans trosfælles.
At optagetheden af jøderne var et centralt punkt for Omars opmærksomhed på sagen, fremgik ret tydeligt af interviewet i Kulturen på News. Han havde ikke været der i mange minutter før han gjorde det klart at det i høj grad handlede om ISRAEL og en påstået mangel på kritik deraf i Danmark.
Det var altså ikke bare en komiker der var udsat for censur som Omar gik i kamp for. Det var en jødehader han gik til forsvar (i direkte modsætning til hans syn på censur/ytringsfrihed et par uger forinden), det var derimod i hans optik direkte knyttet til jødestaten, selvom det for alle andre var noget svært at se sammenhængen.
Omar er en hykler, med et yderst tvivlsomt opbakning til en basal demokratisk kerneværdi samt endeligt med en bekymrende optagethed af jøderne.
Tak Superman, du fangelige lige den pointe jeg havde glemt om Marzouks hykleri. Jeg retter nu min tekst til derefter.
Jeg så tilfældigvis indslaget på News. Det slog mig, at netop Omar måske ikke er den bedste fortaler for ytringsfriheden. Jeg husker i hvert fald, at han under den såkaldte Muhammad-krise gik ud og proklamerede for den ganske alverden, at selv om han er satiriker (hvilket så er op til den enkelte at bedømme (red.)) så ville han da aldrig støde nogens følelser ved at gøre nar af Profeten.
Han er bare en hykler, som gerne vil i tv, så han kan han gøre sig interessant og holde billetpriserne på hans show oppe.
Omar er forretningsmand, som alle andre entertainere. Han tænker vel, at “hvis Anne-Marie Helger (eller hvad hun hedder) kan, så kan jeg vel også!”
Helt enig Mikael.
???……????????????????????????????
moncler shop 514041 peuterey jacken damen sale 531241 moonlight wellensteyn 112530.php piumini moncler uomo prezzi 455552 ray ban sehbrillen 135325 ray ban aviator small 004012.php
gafas de sol rebajas 542013
[url=http://www.sweetevilind.com/images/gafas_de_sol_rebajas_542013.html]gafas de sol rebajas 542013[/url]