Sejrherren Krarup IX
Søren Krarup voksede op i et Danmark, hvor den åndelige arv efter Brandes havde trynet konservatismen (for Krarup symbolsk udtrykt i Harald Nielsens deroute) og suverænt dikterede præmisserne for den offentlige debat. Utrætteligt har Krarup i hele sit lange liv ved enhver given lejlighed kæmpet mod det han betegner, som Systemet Politiken og det Radikale Venstre. Da Folketinget i 1983 åbnede sluserne til nationens død med Verdens Bedste Udlændingelov indledte Krarup en desperat kamp for at redde Danmark. Den kamp nåede et vendepunkt i 2001 da borgerlige vandt regeringsmagten uden om det Radikale Venstre og på en dagsorden, der blev betragtet med afsky af Systemet Politiken. Krarup ændrede med sine uimodståelige pointer det offentlige sprog og sluserne kunne nu lukkes.
Da jeg startede serien Sejrherren Krarup var det med det konkrete afsæt i debatten om at skulle se et muslimsk tørklæde betræde Folketingets Talerstol. Søren Krarup vakte dengang meget postyr da han ganske præcist sammenlignede tørklædet med andre totalitære symboler, som hagekorset og hammer & segl og jeg skrev bl.a.
Mange Konservative er røget lige i gryden, som så mange andre, ved at fokusere på debattens afsender, DF’s Søren Krarup og det er ham og hans parti de ønsker at lægge luft til.
Det er en ualmindelig dum kurs der i den nærmeste fremtid vil ramme dem i røven fordi de fejler fælt i spørgsmålet om ligestilling gælder for alle kvinder og eller kun de danske.
Godt to år senere har det Konservative Folkeparti hovedløst foreslået at forbyde den muslimske klædedragt burkaen. Opstandelsen på det spektakulære burkaforbud har været ganske begrænset og har først og fremmest drejet sig om det principielle i at forfægte den individuellle frihed og nedskyde statens mulighed for mentalitetsantagelser ved at definere en Burka, som tvang samt spin-diskussioner om den nye Konservative ledelses taktik for profilering og analyser af det daglige regeringssamarbejde. At Khader på ledelsens vegne i denne sag har skudt over målet betyder altså kun, at der nu er åbnet et skydetelt og Konservative har rykket sig afgørende
Forslaget er selvfølgelig dumt, hvis ikke man gør op med selve islams væsen ved samme lejlighed. Men det betyder intet for katten er ude af sækken. Væmmelsen ved burkaen har samme rod og signal, som tørklædet og de mange islamiske formummelser derimellem. Konservativt Folkeparti har i den forstand sagt, hvad der skal siges og selv om forslaget skydes ned står begrundelserne bagved uanfægtet tilbage, at islam i sit væsen er det danske og det frie fremmed. Partiet har uagtet forskellige renegaters offentlige befippelse for altid forladt de forskrækkede opstød overfor kritik af islams væsen om de vil indrømme det eller ej.
Det samme har Venstrefløjen. Socialdemokratiet har altid været splittet i forholdet til det multietniske, men har under Helle Thorning Schmidts lederskab gradvist tonet mindre og mindre nudset flag, som Sass Larsen udtrykte i 2007
…hvis man iklæder sig et symbol, på reverset eller som hovedbeklædning eller andet, så må man også bære det signal, som det symbol nu engang udtrykker. Det kan der så være forskellige opfattelser af, men det er også derfor vi i Socialdemokratiet faktisk har sagt, at vi vil ikke gå ind og lave forbud mod de her ting, men vi vil godt sende et signal.
Vi vil godt sende et signal til alle de unge piger i det danske samfund om, at vi synes de skulle lade være med at tage tørklæde på. Vi synes sådan set, at de skulle smide det tørklæde, snuppe friheden, tage del i ungdomsoprøret, tage del i det danske frisind, «
Og Socialistisk Folkeparti har under Villy Søvndal i et par dramatiske ryk nærmest overhalet dem inden om. I hvert fald i voldsom retorik. Socialistisk Folkeparti er gået fra at nedstemme tidligere formand Holger K Nielsens forslag om at kritisere det kritisable uagtet dets etniske markør til en dyrkelse af Villy Søvndal, som under dække at Hizt but Tahrir konkluderede
Hvis de er så fladpandede at de virkelig ønsker Kalifatet og Sharia indført, så er de simpelthen kommet til det forkerte land. De har intet at gøre i Danmark og de vil ikke opnå det de stræber efter.
(…)
Så hvis ønsket er kalifat eller Sharia – så er potentialet meget, meget større i f.eks Iran eller i Saudi Arabien. Så herfra en klar opfordring: I må videre – og det kan kun gå for langsomt!
(…)
Find andre græsgange. Jeres forehavende har intet perspektiv og ingen fremtid i Danmark.
(…)
Jeres åndsformørkede idioti har ingen gang på jord, for i længden vil ingen leve i ufrihed, uvidenhed og i jeres patetiske ubehjælpsomhed.
(…)
Kom ud af offer-rollen. Kom ud af middelalderen
Og senere
»For mig – personligt – signalerer tørklædet ikke ligestilling. Tværtimod. Kvinder må selvfølgelig selv bestemme, om de vil bære tørklæde eller ej. Selvfølgelig må de det. Men det ændrer ikke ved, at tørklædet er et religiøst symbol på, at manden og kvinden ikke er stillet lige,«
Et Socialistisk Folkeparti, der med Pernille Vigsøe Bagges harceleren over flerkoneri, som kaldes “helt ud i hampen“, “idioti” og “kvindeundertrykkende“og advarer om indførelse af “sharialovgivning ad bagvejen”, der fører til ”den ene forældede og umenneskelige, kulturelt begrundede praksis efter den anden” proklamerer
Mit budskab til Abdul Wahid Pedersen er derfor: Du kan ryge og rejse. Og alle, der er enige med imamen, kan drage med ham.
En tanke der også havde strejfet Thorning Schmidt, der heller ikke bryder sig om tørklæder. Hun foreslog selv en hjemsendelsescheck, som “..et tilbud til alle dem som aldrig rigtigt er faldet til” og blev spurgt af Danmarks Radio
- Hvor meget skal man have for at rejse hjem?
HTS: Det synes jeg vi skal kigge på. Hvad er det der skal til for at det virkelig er et reelt valg? (…) Og vi skal måske også give den [hjemsendelsescheck] til mennesker der allerede har fået statsborgerskab.(…)
- Men der er jo i nogle tilfælde tale om mennesker der er opvokset her i Danmark, er født her i Danmark. Det er vel noget andet at sige til dem at de skal rejse til et andet land med en check?
HTS: Jeg siger ikke at de skal rejse til et andet land med en check. Jeg siger at hver enkelt borger, der bor i Danmark skal helst være her af de rigtige årsager; fordi de ønsker at leve i Danmark, fordi de godt kan lide Danmark og danskerne eventuelt. Så det her er et bud om at hver enkelt skal gøre op med sig selv om man egentlig har lyst til at være i Danmark med al det demokrati vi har, al den frihed vi har. Er det det man ønsker? Og derfor skal hjhemsendelseschecken være af en størrelse så det bliver et reelt valg for de her borgere som ikke ønsker at være i Danmark. Hvorfor skal de være her?
Repatrieringen af muslimerne blev dengang bakket op af Socialistisk Folkeparti
»Det helt afgørende er det signal, vi sender med forslaget. At hvis du er utilfreds med at leve i et demokrati, så skal du ikke blive hængende og undergrave det af økonomiske årsager,«
Kampagnen Fair Forandring (fairforandring.dk) ligner nærmest en fusion mellem de to partier og af ovenstående skulle man tro at det har været længe undervejs. Sammen præsenterer de sig, som en stærk alliance, der seriøst kan udfordre regeringen. Men grundlæggende foregår det på de præmisser, som VKO har lagt. Og konsekvense af en stærk blok hos oppositionen er logisk at Radikale Venstre har fået stillet stolen for døren og nu ikke kan stille krav overhovedet, men er tvunget til at underskrive en stram indvandringslov i forhåbning om en lidt mere lempelig forvaltning af den på bekostning af at afskrive sig en reform af skatte og finanspolitikken. Ved et regeringsskifte vil den røde alliance konsolidere deres hårde kurs og moralismens tyranni vil officielt være lagt i jorden.
De anstændige borgerlige, som især kom fra Konservatives vælgergruppe truede med fremkomsten af Ny Alliance med at kunne ”overtage” regeringen er blevet husvilde bortset fra det isolerede Radikale Venstre. Der findes intet anstændigt alternativ længere og afsværgelse af VKO vil ikke ændre på det principielle, men kun bringe en socialdemokratisk variation til magten. Både den røde og den blå blok har indset at de omkring 70% af danskerne, der bakker op om den stramme linie er i flertal på begge sider og at de er villige til at vandre over midten for at blive hørt. Det gamle Danmarks fastlåste klassepolitik betyder at det radikale mindretal ikke længere kan afpresse majoriteten ved sideskift. Nu er det majoriteten af den enorme danske middelklasse, der er mobil. Debattens dagsorden er ikke længere diketeret af kulturradikal kritik eller marxistisk moral, men af en folkelighed.
I 1991 besatte knap hundrede palæstinensere Enghave Kirke og siden Blågaards Kirke i protest mod at deres krav om asyl var blevet afvist og 600 præster, BZ’ere, kunstnere, flygtningevenner og fanden og hans pumpestok gik i aktion med breve, besættelser og koncerter og året efter vedtog venstrefløjen sammen med Radikale Venstre en lov, der gav palæstinenserne asyl udenom den borgerlige regering. 15 år senere besætter en gruppe udviste irakiske asylsøgere Brorsons Kirke og igen mobiliserer præster, autonome og asylvenner. Men denne gang holder Socialdemokratiet på gældende dansk lov, mens Socialistisk Folkeparti er mumlende. Kun Enhedslisten og Radikale Venstre vil have omgjort eller efterprøvet afgørelserne. Politiet ryddede kirken og forskrækkelse, forargelse og fordømmelse blev udspydt over umennekselighed og krænkelse af hellighed og billeder blev lagt på Youtube, der viser liggende demonstranter få bank af Politiet. Og Folket så at det var godt.