Hvis vores Danmark er rigt, hvorfor skal vi så beholde det for os selv? Andre har da lige så meget ret til at bo, hvor der er rigt.
- - -
]]>Derudover er det interessant hvordan en 18 årig 2.g elev er så optaget af “identitet”.
Det er jo ikke den samme slags “identitet” som når danske teenagere på et gymnasium i Esbjerg søger lidt rundt i alkohol, skiftende kærester, dropper badminton træningen, finder nogle nye venner, ryger lidt hash, dyrker en særlig musikstil, ændrer sin tøjstil dramatisk og lignende teenage-oprørsk identitetsøgning.
Tyrkeren “identitet” handler jo om race/etnicitet. Refleksionen handler om at distancere sig fra danskerne og det danske.
Og den måde han taler om det på, er næppe noget han selv har tænkt sig frem til. Det er formuleringer der er som snydt ud af næsen på nutidens danske pædagogik, og som givetvis bliver varmt modtaget i det tyrkiske miljø.
Med andre ord har han været igennem et dansk uddannelsessystem der har set det som sin opgave aktivt at pådutte ham at dyrke en ikke-danskhed.